Kan het een onsje minder met de infographics?

Kan het een onsje minder met de infographics?

14-03-2012 21:25 Laatste update: 28-04-2018 18:42

Hartstikke fijn natuurlijk, die infographics die complexe informatie inzichtelijk maken. Maar dan moet zo’n illustratie wel echt iets toevoegen.

Er zijn infographics waarnaar je uren kunt kijken. Maar er zijn ook informatieve illustraties waarbij je denkt: waarom heeft de maker de informatie niet gewoon opgeschreven? Of: waarom denkt hij überhaupt dat dit interessant is?

Volgens tech-journalist Om Malik begint het een beetje uit de hand te lopen met de eindeloze inzet van infographics: ze zijn het slachtoffer geworden van hun eigen succes. "Kan iemand alsjeblieft een einde maken aan de infographic-gekte?", vraagt hij op zijn blog.

"Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik een e-mail ontvang met een infographic", schrijft Malik. "Over de online buzz over Oscar-genomineerden bijvoorbeeld. Of met een grafische weergave van '(Good) S**t @Garyvee Says from Hubspot!'." Inderdaad typisch van die onderwerpen waarover je een infographic wilt zien. *kuch*

De reden dat dergelijke infographics toch gemaakt worden, is dat de makers hopen dat bloggers de betreffende afbeeldingen embedden. Veel mensen kijken immers graag plaatjes en houden van de visueel aantrekkelijke manier waarop infographics informatie overbrengen. Giet een geïllustreerd sausje over je niet-interessante informatie en misschien trapt er iemand in.

Een goede infographic moet volgens Malik een verhaal vertellen. "Ze bevatten veel informatie en cijfers. En het belangrijkste: ze voegen iets toe aan de ervaring van de lezer." En daar schort het nu te vaak aan, volgens Malik. Volgens mij heeft hij wel een punt. Al zou dat misschien beter zijn overgekomen als Malik dat in een flow chart had weten te gieten.