Kleurrijke Facebook-boom van berichten

Kleurrijke Facebook-boom van berichten

06-12-2013 15:07 Laatste update: 28-04-2018 08:53

In een telecomwinkel in Berlijn sieren Facebook-bomen de muur. Elke boom is een post, elke rode stip een like.

Ook Deutsche Telekom heeft er een: ein Flaggschiff-Laden. Hun flagshipstore draagt de naam 4010 en staat in hartje Berlijn. Pontificaal in het gebouw is de Gallery-Wall die elke keer door kunstenaars op een fraaie manier wordt aangekleed.

Het collectief Onformative merkte op dat de communicatie van 4010 eigenlijk alleen via de Facebook-pagina verliep en daarom wilden ze de online discussie terug naar de winkel brengen.

Onformative analyseerde alle berichten van de afgelopen vier jaar en koos de beste berichten uit. Deze kregen hun eigen Facebook-boom die in deze donkere dagen van december onherroepelijk de kerstkriebels in je naar boven halen. Hoe beter het bericht het heeft gedaan, hoe verder de boom wordt opgetuigd.

In de bomen werd verwerkt: de lengte van het bericht, de tijd van plaatsing, het aantal likes, het aantal berichten en het type post. Zo bepaalt de tijd van plaatsing hoe ver de bladeren uitkrullen en voor elk type post was een speciale stijl blad.

Voor de vlugge scanner zijn hier en daar een aantal QR-codes opgeplakt, die verwijzen naar het bericht. De berichten zijn geordend op datum. Dus met een beetje goede zin kun jij tijdens het wachten op je nieuwe telefoon nog even je like van vorig jaar terugzoeken.