KLM maakt tweets met stewardessen en piloten

KLM maakt tweets met stewardessen en piloten

23-09-2011 08:25 Laatste update: 28-04-2018 21:48

Karlijn van den Berg

KLM wilde laten zien dat ze sinds juli 24/7 persoonlijk antwoord geven via social media, door 140 mensen een tweet te laten vormen.

In tien uur tijd werden vijfhonderd vrijwilligers van diverse divisies gevraagd om langs te komen in een grote hangar. De medewerkers wisten niet waar ze aan mee zouden doen, behalve dat ze hun uniform aan moesten en niet te hoge hakken, vanwege een kleine lichamelijke inspanning. Uiteindelijk werd hun uitgelegd dat zij samen gingen laten zien hoe persoonlijk de service van KLM op social media is.

Alle medewerkers hadden een armband met een nummer erop, die correspondeerde met een plek in de hangar. Als er een antwoord was bedacht op de tweet van een consument, dan stond er een groot bord met dat antwoord. Iedereen kon zien welke letter in dat antwoord op hun nummer stond, en die vervolgens pakken. Stonden ze allemaal met hun juiste letter achter hun rug op hun plek, dan mochten ze omdraaien en werd de reply vastgelegd op camera.

Op het YouTube channel verschenen alle 64 filmpjes van de live replies. De filmpjes hebben gezamenlijk behoorlijk wat views gekregen en de campagne werd die dag met hashtag #ivereply ook een trending topic. Met deze actie heeft KLM een goed statement gemaakt over de persoonlijke aanpak van hun social media-service. Daarbij is het heel slim om hun eigen medewerkers op deze manier te betrekken, omdat dit tegelijkertijd intern een enorme trots kan geven. Op het KLM-blog werd de volgende quote gegeven: 'Het voelt heel goed om onderdeel te zijn van deze campagne. We zijn één grote KLM familie. En zelfs mijn moeder zal me herkennen in deze film!'