KLM maakt tweets met stewardessen en piloten

tags:
Userpica

KLM wilde laten zien dat ze sinds juli 24/7 persoonlijk antwoord geven via social media, door 140 mensen een tweet te laten vormen.

In tien uur tijd werden vijfhonderd vrijwilligers van diverse divisies gevraagd om langs te komen in een grote hangar. De medewerkers wisten niet waar ze aan mee zouden doen, behalve dat ze hun uniform aan moesten en niet te hoge hakken, vanwege een kleine lichamelijke inspanning. Uiteindelijk werd hun uitgelegd dat zij samen gingen laten zien hoe persoonlijk de service van KLM op social media is. 

Alle medewerkers hadden een armband met een nummer erop, die correspondeerde met een plek in de hangar. Als er een antwoord was bedacht op de tweet van een consument, dan stond er een groot bord met dat antwoord. Iedereen kon zien welke letter in dat antwoord op hun nummer stond, en die vervolgens pakken. Stonden ze allemaal met hun juiste letter achter hun rug op hun plek, dan mochten ze omdraaien en werd de reply vastgelegd op camera. 

Op het YouTube channel verschenen alle 64 filmpjes van de live replies. De filmpjes hebben gezamenlijk behoorlijk wat views gekregen en de campagne werd die dag met hashtag #ivereply ook een trending topic. Met deze actie heeft KLM een goed statement gemaakt over de persoonlijke aanpak van hun social media-service. Daarbij is het heel slim om hun eigen medewerkers op deze manier te betrekken, omdat dit tegelijkertijd intern een enorme trots kan geven. Op het KLM-blog werd de volgende quote gegeven: 'Het voelt heel goed om onderdeel te zijn van deze campagne. We zijn één grote KLM familie. En zelfs mijn moeder zal me herkennen in deze film!'

door Karlijn van den Berg, 23-09-2011 10:25 7 reacties, 2562 views

Arjan, 2 jaren geleden
afbeelding van Arjan

Arme medewerkers. Krijgen tijdens het werk al te maken met klachten van klanten over de steeds slechtere service, waar ze zelf niks aan kunnen doen. (Wát, lang in de rij en extra stress om zélf je koffer in te checken? Doe effe normaal!) Moeten ze ook nog "vrijwillig" opdraven om buiten werktijd aan ordinaire campagnes mee te doen. Heeft de directie nu echt besloten dat service geen vanzelfsprekend onderdeel van hun product meer is, maar domweg afhankelijk is van de goede wil van de medewerkers? (Pluim voor de medewerkers!)

Bezoeker, 2 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Wat een zure gast ben jij zeg, bah ;)

Martijnvb, 2 jaren geleden
afbeelding van Martijnvb

Je zou dit maar op je geweten hebben.

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Prachtige actie!!

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Wij hebben er ook één laten doen, voor een goed doel: mission-summit.nl \nhttp://t.co/Ps5bmuCN. Erg goed initiatief (v/d KLM).

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
monique36, 2 jaren geleden
afbeelding van monique36

Laat KLM maar eerst eens hun personeel manieren leren. Geen Internationale vlucht maatschappij is zo ransig en bot als KLM personeel. Ik vlieg altijd business class maar bij KLM staat dat gelijk aan Economy class met gefrustreerde botte stewardessen die bij elke handeling zuchten. Als ik het kan vermijden vlieg ik niet met KLM.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 35 bezoekers online.