KLM verdient 25 miljoen euro door te Facebooken en Twitteren

KLM verdient 25 miljoen euro door te Facebooken en Twitteren

09-09-2014 07:13 Laatste update: 28-04-2018 04:14

KLM is één van de weinige bedrijven die sociale media niet alleen slim gebruiken, maar er ook nog eens goed aan verdienen.

KLM heeft zich na de 'Fawaka'-post op Facebook, waarin een webcare-medewerker in straattaal reageert op een grappige post, zo'n beetje onsterfelijk gemaakt. Maar dat komt echter niet alleen door die ene post, want KLM reageert snel en behulpzaam op vragen via Twitter en Facebook. Het leverde hen niet alleen twee vakprijzen voor het beste merk en de beste reactie op social media op, maar ook een omzet van 25 miljoen euro.

80.000 euro per week

Een belangrijke inkomstenbron bij hun sociale mediakanalen is een betaalsysteem waarmee klanten direct via Twitter of Facebook kunnen betalen. "Eén van onze medewerkers, die klantvragen via social media beantwoordt, was geïrriteerd over het feit dat ze klanten moest doorverwijzen naar een telefoonnummer als ze wilden afrekenen", aldus Martijn van der Zee van Air France-KLM tegenover Management Team.

"Ze nam zelf het initiatief en ontwikkelde het betalingssysteem voor social media. Een kleine 4 weken en 3.500 euro verder stond het er. Het levert ons nu een kleine 80.000 euro per week op." Het systeem levert jaarlijks zo'n 4 tot 5 miljoen euro op.

Acties

De resterende 20 miljoen euro wordt verdiend met acties op Twitter en Facebook. Deze acties zijn speciaal gemaakt voor sociale media, zodat je ook alleen de voordelen krijgt als je via Facebook of Twitter boekt. Ook vindt KLM het fijn dat je via sociale media heel nauwkeurig kunt adverteren bij een doelgroep, die daardoor sneller zijn geneigd om een vlucht te boeken.

Overigens is 25 miljoen euro nog maar een piepklein gedeelte van de totale jaaromzet van KLM. Die bedraagt namelijk 25 miljard. Maar het laat zien dat je als bedrijf via sociale media niet alleen je reputatie en klantenservice een boost kunt geven, maar ook je inkomsten.

Lees ook

Verzet is zinloos: Twitter wordt meer als Facebook