Koopje: HEMA verkoopt high-end fashion

Koopje: HEMA verkoopt high-end fashion

23-10-2014 07:57 Laatste update: 28-04-2018 03:12

Ons meest Hollandse warenhuis komt met een 20-delige designcollectie. Nu nog 30% extra korting.

HEMA maakt heuse fashion betaalbaar. Aan de collectie van washandjes tot tompoucen heeft HEMA een collectie van jonge Nederlandse mode-ontwerpers toegevoegd. De MOAM voor HEMA capsule-collectie bevat 20 kledingstukken die in 160 combinaties door man en vrouw gedragen kunnen worden. Ik ging weg met 3 items.

Een bomberjack, een little black dress, een gebreide wollen trui zijn een paar van de kledingstukken waar mijn oog op viel. Telkens herken je ergens de driehoek die MOAM als kenmerk koos, verwerkt in het patroon, de opdruk of als rood labeltje aan een manchet. En het veel lager dan verwachtte prijskaartje. De materialen zijn luxer dan in het gewoonlijke assortiment, maar wel kreukvrij en strijkvriendelijk. Het ontwerp van de blouse is voor mij waar de functionele HEMA samenkomt met slim Dutch Design: het voorpand dat voor de helft dubbel is lost het probleem “in of uit de broek” op. Je draagt het voorpand in de broek om je taille te accentueren terwijl aan de achterkant de blouse losjes over de billen valt.

‘Het kan gedragen worden door jonge fashionista’s, maar ook door je moeder en haar buren en dát was het doel’, zegt MOAM. De collectie is te koop in 200 HEMA-filialen. Het rookworsten-t-shirt is helaas al uitverkocht, maar op veel krijg je nu ook nog 30% korting.

MOAM koppelt jong talent uit mode, fotografie en moderne kunst aan de grote namen uit de Nederlandse industrie, zoals eerder de Bijenkorf, musea als FOAM en EYE, Jan Taminiau, Frans Molenaar, Doutzen Kroes en Vogue. Het biedt net-afgestudeerden een kans om bekend te worden. Misschien nog niet eens zozeer als zelfstandig ontwerper, maar vooral voor een baan in het eigen vakgebied, laat Tess van Zalinge tussen de HEMA kledingrekken weten.

MOAM is het ei van Martijn Nekoui (25). Hij heeft het uitgebroed tijdens zijn eigen afstuderen in de richting Concept&Branding aan de mode-academie AMFI in 2012. Geslaagd project met toekomstwaarde.