Larry Page gebruikt 'tandenborstel-test' om bedrijven te kopen

Larry Page gebruikt 'tandenborstel-test' om bedrijven te kopen

19-08-2014 17:14 Laatste update: 28-04-2018 04:45

Wanneer is een bedrijf het waard om te kopen? Dat bepaalt Google CEO Larry Page met de tandenborstel-test.

Je bent baas van Google en je hebt geld genoeg om bedrijven over te kopen. Dan kun je lukraak wat startups overnemen, maar CEO Larry Page heeft een betere manier: de 'tandenborstel-test'. Om te beslissen welke bedrijven de moeite waard zijn om over te nemen, stelt Page zichzelf de vraag: "Maakt het bedrijf een product wat je één of twee keer per dag gebruikt, en word je leven er beter van?"

Zelf beslissen

Grote bedrijven zoals Google (maar ook Facebook) maken vaker zelf beslissingen om overnames te doen. Het afgelopen jaar maakte Google in 69 procent van de aankopen geen gebruik van adviezen van Wall Street, schrijft The New York Times. Tien jaar geleden was dat in 27 procent van de gevallen zo. Het lijkt erop dat Google meer waarde hecht aan de tandenborstel-test, dan aan de vraag of een bedrijf veel geld oplevert (wat indirect natuurlijk wel vaak het gevolg is).

Visie belangrijker dan cijfers

Het is goed dat techbedrijven niet teveel leunen op de banken van Wall Street bij deze beslissingen, want die kijken vooral naar geldstromen en groei, wat de potentie van een bedrijf of startup misschien niet helemaal tot zijn recht laat komen. Neem een Snapchat, dat in principe nul dollar omzet maakt, maar voor Facebook wel miljoenen waard is. Soms is het beter om te kijken naar visie en toekomst, in plaats van naar cijfers.