Location based kortingsbonnen op je mobiel

Location based kortingsbonnen op je mobiel

17-10-2011 05:55 Laatste update: 28-04-2018 21:17

Via de nieuwe app Scoupy kun je gratis 'location based' kortingsbonnen krijgen.

Op 138 meter van waar ik zit, kan ik bij Akhnaton op de Nieuwezijds Kolk een crêpe Nutella met slagroom halen voor 2,50 euro. Dat is dan nadat ik eerst bij Lou Lou’s (op 27,1 meter afstand) mijn haar tegen een gereduceerd tarief heb laten föhnen en bijkleuren.

Via de nieuwe app Scoupy (verkrijgbaar voor de iPhone en Android) kun je op je smartphone zien welke winkels en horeca bij jou in de buurt een kortingsactie hebben. De aanbiedingen die alleen gelden voor mensen die de app hebben geïnstalleerd, zijn 'location based'. Automatisch krijg je een lijst voorgeschoteld van de dichtstbijzijnde winkels met kortingen, maar er bestaat ook de mogelijkheid om zelf naar bepaalde type winkels of in andere steden te zoeken.

De vergelijking met Groupon ligt voor de hand. Volgens Valentijn Bras, één van de bedenkers van Scoupy, zijn er echter grote verschillen: 'We doen allebei iets met kortingen, maar daarmee houdt de overeenkomst dan ook op. Anders dan bij Groupon kopen mensen niets bij ons. Scoupy lijkt meer op een gratis boekje met kortingscouponnen.'

Zelf vergelijkt Bras Scoupy het liefst met AdWords: 'Voor het mkb, dat het door de online verkoop en de teruglopende consumentenbestedingen niet makkelijk heeft, is het een mooi instrument om bezoekers te trekken.' Winkels en horeca betalen één euro per dag om in de Scoupy-app te worden opgenomen. Daarnaast betalen ze tussen de 50 cent en 2 euro per Scoupy-transactie.

Scoupy stelt veel minder eisen aan aanbiedingen dan Groupon. Terwijl winkeliers bij Groupon verplicht zijn om minimaal 50 procent korting te geven, mogen ze bij Scoupy zelf de aanbieding bepalen. Bras: 'Ze zijn volledig vrij in de actie die ze doen. Ze kunnen een kortingsactie doen, maar bijvoorbeeld ook een twee-voor-de-prijs-van-één-aanbieding.'

'We adviseren deelnemers natuurlijk wel om een sterke actie te bedenken. Voor 5 procent korting loopt tegenwoordig niemand meer een blokje om.' Bovendien behoudt Scoupy zich het recht voor om ‘zwakke acties’ te weigeren. 'Die kunnen immers schadelijk zijn voor ons concept.'

Inmiddels hebben bijna 1.800 'locaties' zich aangesloten bij Scoupy, waaronder ketens als Specsavers en Sport2000. Vooralsnog zijn de meeste kortingsacties nog wel in de grote steden. Terwijl je in het centrum van Amsterdam niet ver hoeft te lopen om ergens een scoupy in te wisselen, is het aantal aanbiedingen in kleine plaatsen nog beperkt. Volgens Bras zal daar echter snel verandering in komen: 'Het aanbod wordt dagelijks uitgebreid. We hebben vijftien sales-mensen die voortdurend nieuwe winkels aansluiten. Elke dag komen er bijna veertig nieuwe locaties bij.'

Dat Scoupy al van start is gegaan terwijl het nog niet in alle plaatsen in Nederland mogelijk is om gebruik te maken van de kortingen, is omdat het bedrijf 'een voorsprong wil nemen op de mogelijke concurrentie'. Bras: 'Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat die gaat komen.'