Meer Twitterads op komst

Meer Twitterads op komst

14-07-2011 14:59 Laatste update: 28-04-2018 22:50

Sjoerd Arends

De tijd van het kale Twitter is voorbij. Het netwerk komt met een uitgebreide advertentie-API.

De tijd van kaalheid is bijna voorbij op Twitter. Twee medewerkers van het sociale netwerk deden een boekje open voor persbureau Reuters. Naast de promoted tweets krijgen adverteerders meer mogelijkheden om zelf advertenties in het netwerk te implementeren. Daarvoor wordt nu een API ontwikkeld die in het vierde kwartaal beschikbaar wordt gesteld aan de grootste adverteerders op Twitter. Dit als test voordat de API beschikbaar is voor iedereen.

Het verschil is dat bedrijven nu met een salesmedewerker moeten overleggen voordat ze advertenties in het netwerk pompen. De API zorgt ervoor dat bedrijven hun eigen automatische stroom advertenties kunnen ontwikkelen. Dit is goedkoper en laagdrempelig en zorgt waarschijnlijk voor een flinke toename op Twitter. Hoe de details van de API er uit gaan zien is nog niet duidelijk.

Vorige maand werd al bekend dat Twitter gesponsorde tweets prominent in de tijdlijn gaat zetten. Dat is een ommezwaai wat betreft het verdienmodel van het netwerk. Dit is de eerste keer dat het hoge bezoekersaantal van de site efficiënt uitgemolken zal worden. Twitter stond bekend om zijn kale vormgeving, en advertenties zouden de gebruikerservaring in de weg staan.

De Volkskrant meldt dat Twitter dit jaar mikt op een omzet van 100 miljoen dollar. Het sociale netwerk bestaat al vijf jaar maar is nog steeds niet winstgevend. Vooral de opslag van foto’s en gebruikersgegevens kost veel geld. Om dit probleem te verhelpen werd vorig jaar Dick Costolo aangesteld, die sindsdien het advertentiebeleid probeert te veranderen.