Messcherp design

Messcherp design

20-01-2011 15:52 Laatste update: 29-04-2018 01:56

Christophe De Schauvre

Een goed koksmes is onontbeerlijk in de keuken maar het aanbod is intimiderend groot. Deze toys for boys zien er strak uit.

Een koksmes zegt veel over de kok, want het toont aan hoe ernstig je ermee bezig bent. Topchefs hebben altijd een bijzondere band met hun messen, zoals violisten met hun viool. Het is dan ook een fundamenteel instrument in de keuken en in de toprestaurants zal je vaak messen van Japanse makelij aantreffen zoals Yoshikin, Korin, Kasumi, Kai of Miyabi. Al zijn er ook die zweren bij Duitse Gründlichkeit uit de Solingen school. Denk maar aan het merk Wüsthof.

Vooreerst willen we toch even benadrukken dat de Japanse messen niet zomaar beter zijn dan de Europese, in snijeigenschappen zijn ze onberispelijk. Wèl gaat het om een persoonlijk keuze in de gewenste balans tussen lemmet en heft. Terwijl de Europese fabrikanten eerder het gewicht in het heft leggen, kiezen Japanners voor een zwaartepunt in het lemmet. Dat betekent dat in tegenstelling tot de schommelbeweging van de Europese snijtechniek, je met een Japans mes recht naar beneden snijdt en vandaar dat zij geen krop of vingerbescherming hebben, want dat zou de snijtechniek alleen maar hinderen.

Stelton, het Deense designlabel dat beroemd is geworden door ontwerpers als Arne Jacobsen en Erik Magnussen (wie kent nu niet de Stelton-koffiekan), werpt naast die balans nog een ander criterium in de strijd: esthetiek. Niet dat ze bij Stelton mikken op de topchefs, want die zweren toch bij de Duitse of Japanse messen bij voorkeur gemaakt uit 33 lagen speciaal geselecteerd staal.

Nee, Stelton mikt op hobbykoks met oog voor design. U en ik. De Pure Black-reeks die ze nu hebben uitgebracht biedt een fijn alternatief voor de amateurchefs. Uitgevoerd in zwart gecoat chroomstaal oogt het bijzonder strak. De in één stuk gegoten messen lopen ietsje zwaarder uit naar het heft toe - de Europese school dus - en de keuze voor die matzwarte coating is niet alleen ingegeven uit esthetische overwegingen, het moet ook zorgen voor een betere grip.

De ontwerpers van deze Pure Black - het duo Sebastian Holmbäck en Ulrik Nordentoft - beschouwen de keukenmessen terecht als toys for boys. Het hoeven heus niet de scherpste of de duurste te zijn, zolang het er maar super strak uitziet. Zo hebben we er nog iets aan als we niet aan het koken zijn want geef toe, deze Pure Black in de keuken zien hangen, schept evenveel genoegen als het werkmateriaal uitgestald in de garage.