Mijlpaal: 20 miljoen betalende Spotify-gebruikers

Mijlpaal: 20 miljoen betalende Spotify-gebruikers

10-06-2015 14:37 Laatste update: 27-04-2018 23:36

Spotify legt in een filmpje uit waarom een freemium-model wél werkt. Wat een timing, zo net na de WWDC.

Lees ook: Wat zijn de verschillen tussen Apple Music en Spotify?

Muziekstreamingdienst Spotify is in een jaar tijd flink gegroeid. Waar de dienst vorig jaar eind mei nog 10 miljoen betalende abonnees en 40 miljoen actieve gebruikers had, heeft het nu 20 miljoen abonnees en 75 miljoen actieve gebruikers. Volgens Spotify werd afgelopen jaar gemiddeld één nieuwe abonnee per drie seconden aangetrokken.

Meer uitbetalingen

Spotify schrijft dat meer luisterende mensen gelijkstaat aan meer betalingen aan de artiesten en andere rechthebbenden. In de eerste drie maanden van 2015 keerde de dienst 300 miljoen dollar uit. Sinds Spotify bestaat (2006) is er meer dan 3 miljard dollar uitbetaald.

'Oh ok'

Het is grappig dat Spotify deze cijfers enkele dagen bekendmaakt nadat Apple Music is aangekondigd. De dienst van Apple heeft helemaal geen freemium-model, je kunt er drie maanden gratis van proeven, daarna moet je maandelijks betalen. Spotify-ceo Daniel Ek reageerde maandag met twee woorden op de komst van Apple Music op Twitter: 'Oh ok'. Alsof hij niet onder de indruk was. Die tweet haalde hij even later overigens weg.

Freemium

Met Apple Music lijkt Apple niet te geloven in het gratis aanbieden van muziek. Achter de schermen zou het bedrijf platenmaatschappijen zelfs hebben aangespoord om muziek niet meer gratis via muziekdiensten aan te bieden. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar of dit soort druk inderdaad heeft plaatsgevonden.

Spotify gelooft echter helemaal in freemium en legt in een filmpje op YouTube uit waarom.

bekijk op YouTube

Lees ook: Wat zijn de verschillen tussen Apple Music en Spotify?