Minder gebrul: wennen aan het V6-tijdperk in Formule 1

Minder gebrul: wennen aan het V6-tijdperk in Formule 1

18-03-2014 09:29 Laatste update: 28-04-2018 06:49

Het nieuwe Formule 1-seizoen is begonnen. Met minder gebrul.

Bekijk ook een video over de nieuwe F1-regels

Eén van de belangrijke USP's van Formule 1 is altijd het spektakel geweest en één van de belangrijkste onderdelen daarvan was het gebrul van de motoren. Dit jaar is dat heel anders. De Goden (of God) van de Formule 1 hebben in hun oneindige wijsheid bedacht dat er overgestapt moet worden naar 1.6 motoren in een V6-configuratie. Ecclestone kon de invoering nog uitstellen en voorkomen dat er viercilinders geïntroduceerd werden, maar de machtige V8 is verdwenen en daarmee ook het geluid.

Zondag was de eerste race van het nieuwe tijdperk en na jaren van dominantie door Vettel en Red Bull liggen de kaarten nu opnieuw geschud. Dat bleek al in de testfase in Jerez waar Red Bull maar amper hun nieuwe auto het circuit rond kreeg zonder problemen. De teams die de afgelopen jaren met afgunst naar het Engelse team keken zien hun kansen gekeerd.

De V6 van Mercedes.

Na de kwalificatie stond Mercedes met Rosberg en Hamilton vooraan bij de start gevolgd door Red Bull, maar niet met Vettel, maar Webber's vervanger Ricciardo. Ferrari had het goed gedaan in de tests, maar kwam niet verder dan een 5e kwalificatie met Alonso achter het stuur.

De Red Bull van Vettel bleek net zo betrouwbaar als bij de tests en viel uit. Hamilton had een slechte start, die hij niet meer goed kon maken. Maar Mercedes scoorde met Rosberg wel de eerste plek op het podium. Ondanks Vettel's uitval leek het er op dat Red Bull alsnog punten ging pakken, maar Ricciardo werd gediskwalificeerd omdat hij teveel brandstof gebruikt zou hebben. Magnussen van McLaren stond als derde op het podium.

Als de diskwalificatie van Ricciardo overeind blijft, mag Jenson Button de derde plek opeisen en scoort McLaren gelijk twee podiumplekken in de eerste race.

'Technology transfer'

Het geluid van de nieuwe Formule 1 auto's is even wennen. Voor de diehard Formule 1-fan zal dat langer duren dan voor de casual kijker, maar het idee is dat technology transfer van Formule 1 naar gewone auto's makkelijker wordt. Dus als jouw volgende leaseauto ook 600pk heeft, vind je dat geluid uit de televisie op zondag vast minder belangrijk.

Bekijk ook een video over de nieuwe F1-regels