Minder verkeer van Google naar mobielonvriendelijke sites

Minder verkeer van Google naar mobielonvriendelijke sites

16-07-2015 07:11 Laatste update: 27-04-2018 23:05

De gevolgen van Google’s aanpassingen die mobielonvriendelijke sites benadelen, zijn groter dan aanvankelijk gedacht.

Sinds 21 april heeft Google zijn zoekmachine veranderd. Sites die er mobiel goed uitzien scoren hoger, terwijl sites die je dwingen om in te zoomen of eindeloos te scrollen, juist slechter scoren in de zoekresultaten.

In de aanloop naar 21 april werd er op veel plaatsen gewaarschuwd voor een 'Mobilegeddon'. Mobielonvriendelijke sites zouden het verkeer flink zien afnemen, zo was de verwachting. In de praktijk leek dit in de eerste dagen na de aanpassingen echter wel mee te vallen.

Nationale feestdag

Enkele maanden later blijken de gevolgen wel degelijk groot. Uit onderzoek (pdf) van Adobe Systems blijkt dat het verkeer vanaf Google naar mobielonvriendelijke sites met 12 procent is afgenomen sinds de zoekmachine werd aangepast.

De grootste gevolgen zijn merkbaar op momenten dat relatief veel mensen hun mobiel gebruiken om te internetten, bijvoorbeeld op een nationale feestdag.

Adobe heeft voor zijn onderzoek gekeken naar 5.000 sites die het heeft onderverdeeld in mobielvriendelijk en mobielonvriendelijk.