Mobiele laadpalen op NS-stations? Geen goed idee

Mobiele laadpalen op NS-stations? Geen goed idee

05-02-2014 08:19 Laatste update: 28-04-2018 07:51

De politiek eist op NS-stations laadpalen voor smartphones. Handig! Nou nee, tenzij je een 'usb-condoom' meeneemt.

De Tweede Kamer komt in actie voor je volle smartphone-accu. Omdat de NS de meeste van de gele vertrekborden wil 'wegbezuinigen', vinden de kamerfracties dat de NS 'oplaadpalen' voor smartphones moet plaatsen in stationshallen en op perrons. Zodat reizigers tenminste altijd op hun mobieltje kunnen zien hoeveel minuten te laat de treinen vertrekken. Daartoe nam de meerderheid van de Kamer dinsdagmiddag een motie aan.

Het klinkt wel praktisch voor de ov-reiziger, die publieke laadpalen op het perron. De wachttijd kunnen doden met het voeden van je telefoon met gratis stroom (en meteen je handen warmen), maar er zitten wat haken en ogen aan.

Juice jacking

Belangrijkste bewaar tegen publieke oplaadapparaten is dat ze kunnen worden misbruikt voor juice jacking. Dat is een hackmethode waarbij in de oplaadpaal stiekem een mini-computer wordt geplaatst - van de buitenkant niet te zien. Als je je toestel aansluit, trekt het computertje in de oplader stiekem data uit je toestel. Je mailtjes, foto's en wat al niet meer. Het is ook mogelijk om op deze manier virussen te verspreiden.

Tijdens securitycongressen is juice jacking al meermaals gepresenteerd als een reële dreiging. Tijdens Black Hat 2013 afgelopen zomer toonden hackers bijvoorbeeld nog dat de benodigde onderdelen maar een paar tientjes kosten. In New York zijn er al op meerdere plekken publieke oplaadstations en is deze zomer in de media gewaarschuwd voor het risico op datadiefstal of malware. De conclusie: je kan je toestel beter niet in een vreemde oplader pluggen.

Veel mensen die reisinformatie willen checken zullen tijdens het opladen hun toestel ontgrendelen, waarna de dataverbinding met zo'n malicieuze oplaadpaal binnen seconden tot stand komt. Bovendien zitten er kwetsbaarheden in mobiele besturingssystemen waardoor het ook zonder ontgrendelen zou kunnen. Apple fixte in juli 2013 nog een bug die het mogelijk maakte om een virus te verspreiden naar iPhones via dit soort nep-oplaadstations. Uiteraard kunnen vaker vergelijkbare kwetsbaarheden opduiken. En lang niet iedereen voert updates van het besturingssysteem uit.

Usb-condoom

Je zou je toestel ook kunnen uitschakelen terwijl je oplaadt, maar dat zullen de meeste mensen ook niet doen. En sommige smartphones kunnen zelfs als ze uitstaan en via usb zijn verbonden alsnog toegang geven tot het flashgeheugen. Het zijn allemaal redenen waarom er afgelopen najaar al een 'usb-condoom' op de markt kwam. Die garandeert dat je via usb alleen oplaadt en dat er geen data wordt uitgewisseld.

In de praktijk zal de kans dat een publiek oplaadstation wordt gehackt nog niet groot zo zijn, maar er is geen manier om het te zien. En als er veel verschijnen op stations kunnen criminelen een kans ruiken. Geskimde geldautomaten en kaartjesmachines waren een paar jaar geleden ook ineens schering en inslag. Dat je er apparaten voor moet ombouwen, weerhield de criminelen destijds ook niet.

Hotspot voor dieven, slecht voor batterij?

Een ander probleem met die publieke oplaadstations is dat ze aantrekkelijk zouden kunnen zijn voor dieven. Smartphones zijn nu eenmaal de belangrijkste buit voor straatrovers. Ze hoeven alleen maar de mensen bij de oplaadpaal in de gaten te houden. Maar goed, dieven kunnen nu ook al de bekende witte oordopjes volgen.

Een ander probleem is misschien nog de gezondheid van je smartphoneaccu. De meeste treinreizigers zullen maar een paar minuten opladen (want ze moeten de volgende trein halen). Het is beter voor de levensduur van je accu om hem langer op te laden. Bovendien: hoe meer mensen met volle smartphones, hoe overbelaster de gratis wifi in de trein tijdens de reis zal zijn.

Meer gewone stopcontacten in treinstellen zou een betere oplossing zijn, althans voor wie zelf zijn oplader mee heeft. Maar ondanks aandringen van de Kamer heeft de NS alleen nog in een klein aantal treinstellen stopcontacten in de eerste klas en nog altijd niet in de tweede klas.