Mobiele web straks stuk sneller dankzij Google-project

Mobiele web straks stuk sneller dankzij Google-project

07-10-2015 19:01 Laatste update: 27-04-2018 20:30

Google wil dat mobiele content veel sneller laadt en gaat internetbedrijven en uitgevers helpen om dat te bewerkstelligen.

"Voor de meeste mensen is lezen op het mobiele web een trage, onhandige en frustrerende ervaring", stelt Google. Maar het kan ook anders, meent het zoekbedrijf. "Als de content snel, flexibel en mooi is – inclusief mooie en effectieve advertenties – dan kunnen we het uitgeefmodel voor het open web behouden, evenals de inkomstenbronnen die zo belangrijk zijn voor uitgevers."

Google's nieuwe open-source project heeft de naam Accelerated Mobile Pages (AMP) meegekregen. Verscheidene belangrijke internetpartijen en uitgevers hebben al gezegd dat ze meedoen met het nieuwe project. Het gaat daarbij onder meer om Twitter, LinkedIn, Pinterest en media als de NRC Handelsblad, de BBC en The New York Times.

Facebook Instant

AMP zal internetuitgevers volgens Google in staat stellen om veel lichtere mobiele pagina's te maken. Ook stelt AMP uitgevers in staat om pagina's alvast te laden voor een gebruiker erop klikt. De laadtijd wordt daardoor fors teruggebracht.

Het Google-project doet daarmee denken aan Facebook Instant, waarbij het sociale netwerk ook veel snellere laadtijden belooft. Verschil is wel dat uitgevers in het geval van Facebook Instant hun content moeten aanbieden via Facebook, terwijl Google zich met AMP juist afzet tegen "platform-specifieke" oplossingen die "uitgevers dwingen om verschillende formaten te ondersteunen".