Multifunctionele speelkast van Nederlandse makelij

Multifunctionele speelkast van Nederlandse makelij

28-03-2013 15:20 Laatste update: 28-04-2018 13:01

Speelkast Retro Space 2.0 maakt furore op de Game Developer Conference. Althans, net om de hoek.

Bij Retro Space in Eindhoven maken ze speelkasten. Precies, die dingen waar de 25-plusser misschien nog net een paar jaar aan heeft staan spelen in de arcadehal. Dergelijke kasten worden nu veel gebruikt op events en beurzen over videogames. Het door Dutch Game Garden georganiseerde Indigo is zo’n event. Eerder werd dat al in Nederland gehouden, nu zijn de beste Nederlandse indie-games te spelen tijdens de Game Developers Conference in San Francisco, op speelkasten van Retro Space.

Althans, dat was de bedoeling. Dutch Game Gardens Jan-Pieter van Seventer was al bekend met de kasten van Retro Space en vroeg ze een nieuwe versie te maken. Deze moest vooral makkelijk te vervoeren en te monteren zijn, de kasten moesten immers naar San Francisco. Van Seventer belde met Martijn Koch van Retro Space.

Hij had twintig van die speelkasten nodig en ze moesten binnen anderhalve maand klaar zijn. “De deadline was al redelijk gekkenwerk”, zegt Koch. “En toen viel er ook nog een week weg omdat de financiering uit de subsidiestromen lastig was. Dankzij een supersnelle crowdfundactie op Facebook was het Dutch Game Garden gelukt de klus te financieren en kon dinsdag 5 maart de productie beginnen. Maandag 11 maart gingen de kasten op het vliegtuig!”

Het resultaat is Retro Space 2.0, een speelkast die met een IKEA-sleuteltje in elkaar te zetten is. In de kast is aan beide kanten een monitor te bevestigen, zodat mensen kunnen meekijken terwijl er aan de andere kant gegamed wordt. Met welke controller dat gebeurt, kunnen spelontwikkelaars zelf bepalen. Waar de vorige versie van Retro Space namelijk een joystick bevatte, is de 2.0 gemaakt met de indie-developer in gedachten. Die hebben allemaal andere eisen, van traditionele controller tot iPad.

Ondanks de deadline is de serie van twintig Retro Space 2.0 kasten dus op tijd klaar en zelfs op tijd in San Francisco. Een klein probleempje: Dutch Game Garden besloot zo laat deel te nemen aan Game Developers Conference dat de evenmentenhal Moscone Center al vol zat. En daarom kunnen bezoekers van het evenement tot en met 30 maart terecht in het Nederlandse consulaat in San Francisco, een paar straten van Moscone Center verwijderd. Koch werkt nu aan een versie van Retro Space 2.0 die de gewone sterveling ook kan bestellen.