Na twee jaar wachten eindelijk Instacube ontvangen

Na twee jaar wachten eindelijk Instacube ontvangen

21-01-2015 16:04 Laatste update: 28-04-2018 02:10

Erwin heeft eindelijk zijn fotoframe voor Instagram ontvangen. Wat volgde was een lichte deceptie.

Het was 22 augustus 2012 toen ik mij als backer opgaf voor het Kickstarter-project Instacube van Design to Matter. Een maand later werd de target van 250 duizend dollar ruimschoots gehaald, de teller stopte na een kleine 3500 backers op ruim 600 duizend dollar. Niet de knaller die bijvoorbeeld Pebble eerder dat jaar maakte op Kickstarter maar desalniettemin een aardig succes. De Instacube is een fotoframe voor Instagram, dat in april dat jaar was overgenomen door Facebook voor 1 miljard dollar. De vormgeving knipoogt naar die van het Instagram app-icoon. Ronde hoeken, Polaroid-regenboog, lekker retro, net als Instagram en zijn fotofilters.

De levering zou een jaar later volgen. Best lang al maar Kickstarter was nog vrij nieuw en voor de eerste deelnemers, zowel projectstarters als -backers was het vooral ontdekken. De levering werd echter uitgesteld. Herhaaldelijk. De opgehaalde zes ton bleek onvoldoende, er waren problemen met de productie, één bak ellende. Eind 2014, de wachttijd was al opgelopen tot twee jaar dus, volgde een update van de makers dat de Instacube toch echt voor de feestdagen bij de eerste backers moest arriveren. Nou mooi niet.

De week na de jaarwisseling mailde ik voor het eerst dat ik nu toch wel erg benieuwd was waar dat ding bleef. Dat hielp. Na het betalen van de extra 20 dollar voor de internationale verzending - vooruit - volgde ik in de fijne Deliveries app van Junecloud het pakket vanuit Hong Kong naar Amsterdam. Gisteren was dan eindelijk de dag dat de Instacube arriveerde. Helaas was de uitpakparty bepaald geen feest.

De wifi-ontvanger van de Instacube is simpel gezegd niet van de sterkste soort. Ik kreeg het ding gisteravond met geen mogelijkheid verbonden met m'n wifi thuis. Daar zit je dan. Ruim twee jaar gewacht en je komt niet verder dan het derde scherm in de set-up. Wat al wel opviel was het display. Dat stamt nog uit 2012 vermoed ik. De resolutie en het contrast zijn laag, de kleuren flets en de touchbediening doet denken aan oude autonavsats van TomTom of Garmin: resistive (ipv capacitive) dus om te huilen. De stroomkabel is bovendien veel te kort en de interne batterij die je er meteen mee oplaadt gaat maar een paar uur mee.

Vandaag een nieuwe poging gewaagd met de wifi op de redactie. Aanvankelijk stuitte ik op hetzelfde probleem en werd er geen verbinding gemaakt met de wifi. Een probleem waar overigens meer backers last (video) van hebben. Na de lunch waagde ik een laatste poging en alsof dat ding het aanvoelde maakte ie opeens wel verbinding. De resolutie en het contrast zijn nog steeds laag en de kleuren flets, maar dat zijn de foto's op Instagram ook dus daar kun je wel aan wennen. De plastic casing van de Instacube blijft echter wat goedkoop ogen. Het is een geinig ding maar zijn momentum is eigenlijk voorbij en zijn prijs te hoog (99 dollar voor backers destijds, normale prijs nu is 149).

Daar komt bij dat Design to Matter de kapitale fout maakte door de eerste batches Instacubes aan detailhandel te leveren in plaats van aan zijn backers. Ze hebben nog een project gedaan, de Zuvo Water op Indiegogo, dat op een debacle uitliep. De naam Instacube is trouwens ondertussen ingeruild voor #Cube, mede om juridisch druk van Instagram te voorkomen.

Alles bij elkaar genomen geen fijne ervaring en ik overwoog te onderzoeken of je een refund kunt krijgen. Een van die backers zegt het echter wel mooi tussen alle negatieve reacties: "Instead it sits on my counter as a reminder of how not to rush into Kickstarter project backing."

Lees ook: Crowdfunding is een mooi woord voor 'levertijd een jaar'