Nederlander mist internationale iDeal

Nederlander mist internationale iDeal

10-07-2011 08:15 Laatste update: 28-04-2018 22:50

Sjoerd Arends

Nederlanders missen een veilige betaalstandaard bij aankopen in buitenlandse webwinkels.

Tot deze conclusie kwam de Nederlandsche Bank, naar aanleiding van een onderzoek dat eerder dit jaar werd uitgevoerd. Zo haakt 9 procent van de Nederlanders af wanneer om creditcardgegevens wordt gevraagd als ze een online betaling doen.

Uit het onderzoek blijkt dat 18 procent van de Nederlanders in 2010 een online aankoop deed bij een buitenlandse webwinkel en dat het overgrote deel hiervoor een creditcard gebruikt. Bij webshops in het algemeen ligt dit percentage veel hoger: 71%. Hoewel het geografisch niks uitmaakt bij welke winkel iemand bestelt, is er een grote barrière om iets te kopen bij een buitenlandse webwinkel.

Hierbij vormt de manier van betaling het grootste obstakel. Als Nederlanders de keus krijgen welke methode ze willen gebruiken, wil men een oplossing die gebaseerd is op hun eigen online bank. Uit het rapport blijkt dan ook dat iDeal de meest ideale oplossing is voor de klanten van webwinkels, omdat dit via de eigen bank loopt en daardoor een veilig gevoel geeft. Bovendien is dit goedkoper dan een aantal andere betalingsmethoden.

Een mogelijke oplossing is al in de maak door Currence, de eigenaar van iDeal. Zij koppelen het betaalsysteem aan systemen in het buitenland, zoals Duitsland en Oosterijk Dit is echter een complexe en tijdrovende onderneming. Het zou gemakkelijker zijn als er een Europese standaard wordt geïntroduceerd. Dan kunnen we ons digitale Nederlandse eilandje snel, veilig en goedkoop verlaten.