Nederlanders komen met eerste hybride zeilvrachtschip

Nederlanders komen met eerste hybride zeilvrachtschip

01-07-2011 12:57 Laatste update: 28-04-2018 22:50

Marieke Henry

Drie Nederlandse kapiteins gaan de concurrentie aan met alle grote motorvrachtschepen.

Hun bedrijf Fairtransport brengt het allereerste hybride zeilvrachtschip, de Ecoliner, op de markt. Andreas Lackner, Arjen van der Veen en Jorne Langelaan vervoeren sinds 2009 goederen per zeilend vrachtschip onder het begrip 'fairtransport'. Zonder motor, en dus zonder CO2-uitstoot, steekt de 32 meter lange schoenerbrik Tres Hombres de oceaan over met een lading duurzame producten.

Zo worden oude tradities in ere hersteld, maar ze gaan een stap verder. De ontwerpen van de zogenoemde Ecoliner, met een laadcapaciteit van 8000 ton, liggen op de tekentafel. Het 130 meter lange schip wordt het grootste zeilschip in de geschiedenis. Hiermee biedt het bedrijf een oplossing voor een van de grootste vervuilingproblemen ter wereld: de vrachtschipindustrie. Langelaan: 'Er zijn wereldwijd zo'n 50.000 motorvrachtschepen, die gemiddeld 10.000 liter brandstof per dag verbruiken. De 16 grootste schepen zijn verantwoordelijk voor een CO2-uitstoot die gelijk is aan die van alle auto's op onze planeet.'

De Ecoliner die gebruik maakt van hybride motoren en hightech zeilen is in theorie 50% minder vervuilend dan de concurrenten. Ook kan het schip goederen net zo snel en goedkoop leveren als hedendaagse vrachtschepen, maar met minimaal 50% minder brandstofverbruik. De extra aanschafkosten voor het zeiltuig, zo’n 3 miljoen euro, kunnen binnen 2 à 3 jaar terugverdiend worden. Alles blijft hetzelfde, zelfs de bemanning, maar met één groot voordeel: de Ecoliner zal bovenaan de Clean Shipping Index (CSI) staan. De CSI is een webinstrument voor ladingeigenaren waarmee ze kunnen kiezen voor de schoonste schepen voor het vervoer van hun producten over zee.

Het bedrijf verwacht dat de eerste Ecoliner haar anker in 2014 zal lichten. Het wordt ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Dykstra & Partners Naval Architects, dat tevens het ontwerp van de Rainbow Warrior 3 van Greenpeace op zijn naam heeft staan.

Het zeilschip Tres Hombres verscheept goederen trouwens helemaal brandstofvrij en vaart alleen op de wind.