Nederlandse jeugd betaalt niet voor liedjes

Nederlandse jeugd betaalt niet voor liedjes

29-10-2010 06:50 Laatste update: 29-04-2018 02:58

Nederlandse jongeren zijn relatief het minst bereid te betalen voor downloads van muziek of cd's. 


In geen enkel land ter wereld zijn jongeren zo weinig bereid om voor losse liedjes of albums geld te betalen. Dat blijkt internationaal onderzoek naar muziekgebruik onder jongeren door Habbo Hotel. Voor 3 procent van de Nederlandse jeugd zijn betaalde downloads hun belangrijkste muziekbron en 7 procent vertrouwt nog vooral op cd's. Beide percentages zijn het laagste ter wereld. In landen als Amerika, Verenigd Koninkrijk en Australië is het betalen voor downloads veel populairder (rond 30 procent) en in landen als Zweden, Duitsland en Denemarken neemt de cd nog steeds de grootste rol in.

Nederlandse jongeren luisteren liever gratis en online: voor 37 procent zijn gratis downloads het belangrijkst, en een nog grotere groep, 53 procent, luistert vooral streaming op sites of diensten als Spotify. In mei zei de helft van de jongeren in een ander onderzoek al streamingdiensten voor muziek te willen gebruiken en daarvoor had zo'n 20 procent wel geld over.

Hoe voorop Nederlandse jongeren ook lijken te lopen met hun online muziekgedrag, heel anders is het voor het ontdekken van nieuwe muziek. De Hollandse jeugd kijkt hiervoor nog relatief vaak naar de hitlijst en wat er op radio en tv is te horen.

In geen enkel ander land is de rol van de hitlijst nog zo groot als in Nederland en in maar enkele landen is het belang van radio en tv groter, waaronder Amerika. Jongeren wisselen hier trouwens het minste muziektips uit tussen vrienden, zowel IRL als via sociale netwerken.