Neem eens wat vaker de (piano)trap

Neem eens wat vaker de (piano)trap

09-10-2009 10:35 Laatste update: 29-04-2018 08:37

Karlijn van den Berg

Volkswagen wil mensen de leuke kant van verantwoord gedrag laten zien, en ze zo klaarmaken voor groene auto's.

DDB Stockholm, het reclamebureau van Volkswagen, heeft een nieuwe campagne gelanceerd: Rolighetsterorin oftewel 'The Fun Theory'. Volkswagen wil hiermee mensen van hun luie gedrag afhelpen.

Tijdens de campagne wordt een aantal experimenten gelanceerd waarmee gekeken wordt of 'fun' gedrag kan veranderen. Een erg leuke is de pianotrap bij het metrostation in Stockholm. De trap nemen, in plaats van de roltrap, is ineens veel leuker.

Of wat dacht je van de afvalbakken die geluid maken als je er iets in weggooit? Nederlanders zijn hier natuurlijk met de Efteling en Holle Bolle Gijs mee opgegroeid. Dat experiment hoeven ze dus niet meer te doen.

In het onderstaande filmpje wordt zo te zien aan een glasbak geknutseld.

De experimenten worden op diverse plekken op internet verspreid en binnenkort verschijnt er een Engelse versie op Thefuntheory.com. Op de Zweedse site worden mensen opgeroepen hun eigen applicaties te ontwerpen. De beste inzending krijgt 2500 euro.

De uitkomsten van de theorie worden later door Volkswagen gepresenteerd op een aparte website. Dan wordt ook pas de link gemaakt naar hun range aan milieuvriendelijke auto's.

Een interessante manier om als automerk je milieuvriendelijke gedrag te tonen. Je kunt natuurlijk heel hard roepen dat je als consument goed bezig bent in een groene auto, maar je kunt mensen ook heel indirect laten ervaren hoe leuk verantwoord gedrag wel niet kan zijn. Of ze nou echt een wetenschappelijke studie aan het doen zijn, vraag ik me af. De filmpjes die ze maken tijdens het experiment zijn voor hen waarschjnlijk waardevoller dan een significante uitkomst.