New York Times investeert 3 miljoen in Blendle

New York Times investeert 3 miljoen in Blendle

27-10-2014 09:19 Laatste update: 28-04-2018 03:12

Axel Springer en The New York Times investeren 3 miljoen euro in de Nederlandse digitale nieuwkiosk Blendle.

De verkoop van losse tijdschrift- en krantenartikelen via Blendle heeft al geruime tijd de interesse van buitenlandse uitgevers. Nu is die interesse ook daadwerkelijke omgezet in klinkende munten waarmee Blendle oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn hun digitale nieuwskiosk over de grens kunnen brengen.

Aan Nu.nl vertelt Alexander Klöpping hoe de deal tot stand is gekomen. Hoewel Blendle met zijn ruim 100.000 geregistreerde gegevens nog niet winstgevend is, blijkt de omzet de laatste drie maanden tussen de 10 en 43 procent te zijn gestegen. Dat leidde ertoe dat de investeerders de waarde van het bedrijf op zo’n 13 miljoen euro schatten. Volgens Klöpping is het bedrag uit de lucht gegrepen. "Het staat in geen enkele verhouding met de waarde die er daadwerkelijk nu is”.

"Bij ons is het speculatie op internationale uitbreiding. Want dat is waar dat geld uiteindelijk voor is, niet voor Nederland. In Nederland houden we zonder investeringen het hoofd niet boven water, want we verdienen niet genoeg."

Klöpping hoopt dat zijn team met de investering Blendle op schaal kan krijgen. Het buitenland zou meer inkomsten kunnen opleveren. Blendle krijgt niet alleen geld van Axel Springer en The New York Times maar ook toegang tot een enorm netwerk waarmee Blendle makkelijker nieuwe uitgevers kan benaderen. Sowieso wordt Blendle nu ze zich in Nederland hun bestaansrecht bewezen vaker benaderd door buitenlandse uitgevers. Zo haalde ze met gemak The Economist binnen.

"Wij zijn Nederland gewend, waar twintig gesprekken nodig zijn om ook maar iets gedaan te krijgen. Bij The Economist zijn we één keer geweest en hebben we verder een beetje heen en weer gemaild. Dat was de grootste vis die we hebben binnengehaald, en die was het simpelst."

Blendle wil in de toekomst de artikelsuggesties op de site die nu door anderen worden aanbevolen via slimme algoritmes aanbevelen. Ook wordt er gewerkt aan een iOS app die in de komende maanden beschikbaar moet komen. De app zal in de eerste instantie door de redactie aanbevolen artikelen voorschotelen. Bladeren door de kranten en tijdschriften kan nog niet.

De 3 miljoen euro is pas het begin om Blendle wereldwijd uit te bouwen. "Wat wij willen is dat je op iedere journalistieke site met Blendle kan betalen, of je nou een artikel tegenkomt uit de Wall Street Journal of uit een krant in Zuid-Afrika."