Voetbalfragmenten virtueel nagespeeld

Voetbalfragmenten virtueel nagespeeld

04-04-2011 19:05 Laatste update: 29-04-2018 00:54

Herhalingen van fragmenten uit voetbalwedstrijden worden een stuk interessanter dankzij gametechnologie.

In de afgelopen jaren heeft de techniek die gebruikt wordt bij het uitzenden van sportevenementen sprongen vooruit gemaakt. Begon het met een handgezet kruisje of rondje om een speler aan te wijzen, tegenwoordig kan de snelheid van schoten op het doel en de afstand tot het doel gemeten worden en kunnen dat soort gegevens allemaal prachtig driedimensionaal ingetekend worden in het daadwerkelijke beeld.

EA Sports en Orad Hi-tec systems hebben een systeem ontwikkeld waarin die virtuele toevoegingen aan echt beeld nog verder samenvloeien; Virtual Playbook. Situaties die in de wedstrijd hebben plaatsgevonden, kunnen exact nagespeeld worden door virtuele karakters en uiteraard bewerkt, versneld, vertraagd of geïsoleerd worden.
Zo kunnen de presentatoren bij wijze van spreken op het speelveld staan, terwijl de vrije trap naast hen genomen wordt. De mogelijkheden zijn letterlijk onuitputtelijk. Dus... ideeën voor leuke toepassingen?

Voor American Football en basketball wordt de technologie al een tijdje gebruikt, maar voor voetbal is de officiële presentatie op de vakbeurs NAB in Las Vegas op 11 april.