The Next 'Freaky' Web volgens Scoble

Userpica

De spannendste nieuwe start-ups zijn allemaal een 'beetje freaky', betoogt topblogger Robert Scoble op The Next Web.

"Deze polsband meet al de hele tijd hoe gestrest ik me hier op het podium voel." Oerblogger en webgoeroe Robert Scoble geeft een presentatie op The Next Web Conference in Amsterdam en heeft het over het horloge-achtige apparaat van startup Empatica, dat vol zit met sensoren die gegevens verzamelen op basis waarvan het bedrijf menselijke emoties kan aflezen. Empatica is een van de vele voorbeelden van een nieuwe generatie startups die Scoble ziet opkomen. Startups die heel ver gaan in het vergaren van data over gebruikers en die omzetten in informatie die op allerlei manieren is te gebruiken om het dagelijks leven plezieriger te maken. Deze startups staan allemaal nog in de kinderschoenen. Maar het worden misschien ooit de nieuwe Instagrams, AirBNB's en Pinterests.

De data over ons die de nieuwe webdiensten verzamelen voeden allerlei nieuwe apparaten, zoals Google's nieuwe augmented reality-brillen en zelfrijdende auto's. Dat zijn twee apparaten waar Scoble heilig in gelooft. Een voorbeeld is de startup Placeme, dat alle gegevens van de sensoren in smartphones, zoals locatie, beweging, temperatuur en Bluetooth-gebruik, volgt om zo de dagelijke routine van gebruikers te interpreteren. Placeme weet of je automobilist bent, waar je het liefst tankt, weet waar je werkt, of je naar de kerk gaat, etcetera.

Voor veel mensen overschrijdt PlaceMe volgens Scoble de 'freakiness limit': de grens van wat mensen 'eng' vinden. Alles wat je doet, wordt opgeslagen, maar dat kan nuttige toepassingen hebben. Externe apps kunnen PlaceMe-data inzetten, bijvoorbeeld om je te wekken op het juiste moment op basis van de verkeerssituatie en je dagelijkse route langs dat tankstation of je de tip geven dat je goedkoper elders kan tanken.  

Andere voorbeelden zijn binnenshuis: de Nest-thermometer die op basis van je persoonlijke verbruiksprofiel zelf de temperatuur aanpast om energie te besparen, iControl om alles in je huis te bedienen, Streamboard waarmee je door informatie kan ziften, zoals alleen tweets rond een onderwerp tonen van belangrijke mensen. Dat is volgens Scoble ideaal op die Google-brillen. 

Glympse is een dienst die Scoble zelf gebruikt om live zijn locatie te laten volgen door mensen met wie hij een afspraak heeft waarvoor hij te laat is. Ja, live op een webkaart zien de wachtenden hoe hard Scoble naar ze toe scheurt over de 101-snelweg in Silicon Valley. En Glympse weet na verloop van tijd een voorspelling te geven over de tijd waarop hij arriveert. 

Waze is een app waarmee gebruikers zelf verkeersinformatie crowdsourcen: ze geven direct als er iets op de weg aan de hand is de situatie door. Waze gaat ons in 2030 helpen om de route van onze zelfrijdende auto te bepalen. Je hoeft je geen zorgen te maken om de omweg die de wagen automatisch maakt. 

Scoble noemde ook ShowYou, een app om nieuwe filmpjes te ontdekken op basis van je kijkgedrag en wat je vrienden delen. Youtube heeft volgens Scoble te veel video, er komen veel diensten die je betere automatische aanbevelingen gaan geven. Opnieuw op basis van allerlei persoonlijke data. Verder noemde hij Homesnap, een app waarmee je informatie over een huis krijgt, zoals de waarde en eigenaar, simpelweg door er een foto van te maken.

Ook 'social freaky' apps komen eraan. Highlight omschrijft Scoble bijvoorbeeld als 'dating voor introverte mensen'. Highlight toont welke andere gebruikers er in je directe omgeving rondlopen en wat je met hen aan Facebook-likes en gemeenschappelijke vrienden gemeen hebt. 

Dan tot slot die Empatica-armband. De sensoren en algoritmes bepalen of iemand zich relaxt voelt of gespannen of geïrriteerd of enthousiast. Momenteel wordt de armband vooral in de zorg gebruikt bij depressieve patiënten om data te vergaren over hoe ze zich in allerlei situaties voelen. Een consumentenproduct is het nog niet, maar dat voorziet Scoble wel. Door continu emoties te meten kunnen allerlei apps betere aanbevelingen doen. Ze weten wanneer je vrouw de muziek die je draait niet goed vindt of dat je lopend door een winkel positief reageert op een bepaald merk. Opnieuw: 'kinda freaky'.

Maar privacy is straks niet het grootste probleem, denkt Scoble: "Privacy? Get over it. Dat straks zelfs wat je denkt is te verzamelen, wat maakt dat uit? Als het je dagelijks leven echt verbetert, dan wil je dat. Een groter probleem is verslaving. Al deze diensten en apps die zich allemaal op jouw gedrag en voorkeuren aanpassen, zullen nog verslavender worden."

door Tonie van Ringelestijn, 27-04-2012 15:35 4834 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 8 Bright Bunch leden en 128 bezoekers online.