The Next Web wil ook het buitenland veroveren

The Next Web wil ook het buitenland veroveren

13-10-2009 15:08 Laatste update: 29-04-2018 08:37

Het Nederlandse The Next Web start tien landenversies en telt nu 150 duizend Twitter-followers.

The Next Web startte een paar jaar geleden als een conferentie over Web 2.0, een term die toen net in opkomst was als buzzword voor vernieuwende webtoepassingen. In 2007 startten de oprichters Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive ook een dagelijks weblog met nieuwtjes uit de Europese Web 2.0-wereld.

Internationale techsites weten de Nederlandse weblog steeds beter te vinden, mede dankzij de opvallende podiumacts van Veldhuijzen van Zanten en De Laive op techconferenties in de VS. Het resultaat: momenteel 600 duizend unieke bezoekers per maand en 150 duizend Twitter-followers. The Next Web heeft daarmee trouwens bijna het meest populaire Twitter-account uit Nederland. Want dat is @breakingnews van o.a. Michael van Poppel met 1,3 miljoen followers.

Dinsdag startte de site met acht landenversies, zoals een Nederlandse, Duitse, Franse, Roemeense, Russische, Argentijnse, Turkse en Koreaanse editie. En dan ook nog twee voor de continenten Europa en Azië. Elke versie heeft tenminste drie bloggers. Meer landen zijn welkom, aldus Veldhuijzen van Zanten tegenover Bright. 'Als er iemand in Klingon wil bloggen mag dat ook.' De nieuwe bloggers per land verdienen mee doordat ze een eigen advertentieruimte kunnen exploiteren op de site, meldt Veldhuijzen van Zanten.

De groei van The Next Web wijdt hij aan 'gewoon stug doorbloggen'. Afgelopen weekend scoorde de site nog 100 duizend pageviews nadat het de voorpagina van Digg.com had gehaald met een grappig bericht over een typfout: Best Typo Ever? Want er moet ook rond Web 2.0 wel wat te lachen zijn.