Nieuw privacybeleid Apple biedt weinig privacy

Nieuw privacybeleid Apple biedt weinig privacy

23-06-2010 06:59 Laatste update: 29-04-2018 05:00

Uitschrijven voor gepersonaliseerde iAd-reclames in iPhone-apps kan wel, maar Apple mag dan nog wel je locatiegegevens opslaan en delen.



Apple houdt voortaan precies je locatiegegevens bij om deze zelf te gebruiken of te delen met andere bedrijven. Apple behoudt zich het recht voor om alle plekken die je hebt bezocht te delen met partners, zo staat in het vernieuwde privacybeleid. Dat beleid is deze week aangepast met de komst van Apple's iPhone-systeem iOS4, vanaf nu verkrijgbaar.

De aanpassingen zijn gedaan met het oog op de start van Apples mobiele advertentiesysteem iAd vanaf volgende maand. Apple houdt voortaan ook via cookies bij hoe vaak je een bepaalde advertentie hebt bekeken en laat adverteerders reclames aanpassen aan je interesses. Maar het is ook mogelijk om je hiervoor uit te schrijven via een mogelijkheid tot opt-out. In dat geval krijgt de gebruiker hetzelfde aantal mobiele advertenties te zien, maar minder toegespitst op de persoon, omdat interesses en persoonlijke informatie dan niet worden gebruikt.

De opt-out werkt alleen vanaf de iPhone, Touch of iPad, niet vanaf je computer. Maar uitschrijven voor de locatieregistratie is niet mogelijk. Je kunt in de iPhone-instellingen weliswaar uitvinken dat apps je locatie-informatie gebruiken, maar dat weerhoudt Apple er niet van om zelf die gegevens te verzamelen. Overigens stelt Google in het privacybeleid van Android ook dat gebruikers locatiegegevens delen door gebruik te maken van Google Maps. Naar verwachting gaat iAd op 1 juli van start.