'Nieuwe apps zijn niet meer interessant'

'Nieuwe apps zijn niet meer interessant'

19-08-2014 13:10 Laatste update: 28-04-2018 04:45

Nieuwe apps worden minder gedownload: de app-markt verzadigt.

De tijd dat we enthousiast werden van nieuwe apps lijkt langzamerhand voorbij. Bijna een derde van alle smartphonebezitters downloadt nauwelijks meer een nieuwe app. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte onder 2.000 Britse respondenten (pdf). De uitkomsten gelden ook voor andere Europese landen, stelt analist Paul Lee van Deloitte.

Geen fijne ontwikkeling voor app-makers, want zij hebben nieuwe gebruikers nodig om genoeg inkomsten te genereren. Om het nog erger te maken geven weinig gebruikers geld uit aan apps en downloaden ze liever een gratis versie: dan maar advertenties in beeld.

Verzadiging

Het nieuwe van apps is er natuurlijk ook wel een beetje af (in 2008 werd Apples App Store voor het eerst beschikbaar). De markt lijkt verzadigt. Wie stapt er nog over naar een nieuwe notitie-app als je het al jaren met Evernote doet? Gebruik jij nog andere apps voor fotobewerking dan Instagram of VSCO? Het houdt een keer op. Veel mensen blijven trouw aan apps die ze al jaren gebruiken. Er lijkt alleen nog ruimte voor baanbrekende ideeën, zoals Tinder of Uber.

Niet in toplijst, geen inkomsten

App-makers die er vroeg bij waren, plukken er nog steeds de vruchten van. Stap je nu nog in, ben je bijna al te laat. Een nieuwe app verdwijnt in de app stores als een naald in een hooiberg. "Als je niet bij de top 200 of 300 apps komt, dan is het erg lastig om geld aan je app te verdienen", zegt Ouriel Ohayon, CEO van Appsfire, een mobiele adverteerder. Hetzelfde geldt voor apps die niet worden uitgelicht in de App Store: die vallen bijna niet op.

Verandering

Hoewel Apple en Google steeds claimen dat het heel goed gaat met hun app stores, zet Delotte er de nodige vraagtekens bij. Kan er nog verdiend worden aan apps? En zo ja, hoe? Veel ontwikkelaars stappen over op het freemium-model, waarbij gebruikers een app gratis downloaden, maar vervolgens op in-app aankopen stuiten. Ergens moet iets in het verdienmodel gaan veranderen. Het gedrag van gebruikers lijkt al verpest: apps boven de 1,79 euro zijn al snel 'te duur'. Ook voor ontwikkelaars is er werk aan de winkel. Maak vernieuwende apps waar we écht niet omheen kunnen.