Nieuwe MacBook Pro kan beter niet kapot gaan

tags:
Userpica

De nieuwe MacBook Pro is doordat de onderdelen zo dicht op elkaar zitten erg lastig te repareren. Zelf onderdelen vervangen is vrijwel onmogelijk.

Reparatiebedrijf iFixit waarschuwt dat de nieuwe generatie van de MacBook Pro niet goed is te repareren. De onderdelen zitten in het nieuwe ontwerp van de MacBook Pro dusdanig dicht op elkaar dat reparaties extreem lastig worden. Dat is het gevolg van het dunner worden van de MacBook Pro, die nu bijna even plat is als de MacBook Air. Het bedrijf geeft 'de repareerbaarheid' van het apparaat een 1 op een schaal van 10, kortom het slechtste ooit. 

Wat is er zo lastig? Allereerst zit de accu vastgelijmd en is hij niet los te krijgen zonder andere onderdelen te beschadigen. Gevolg is dat je bent aangewezen op Apple voor een vervanging van een kapotte laptop. Apple gebruikt bijvoorbeeld ook een eigen soort schroefjes en het beeldscherm is ook op een nieuwe manier geassembleerd. Het zelf vervangen van onderdelen als het geheugen is ook zeer moeilijk. De ssd-opslagschijf (solid state drive) is verder weer van een nieuw, eigen soort.

Foto's van de binnenkant van de nieuwe MacBook Pro zijn te vinden in een uitgebreide reparatiegids bij iFixit.


promer, 2 jaren geleden
afbeelding van promer

Eén voordeel: Macs gaan nooit kapot en hoeven dus nooit gerepareerd te worden... Overbodig berichtje dus.

Joost., 2 jaren geleden
afbeelding van Joost.

Was het maar zo. nog nooit een mac gehad die geen reparatie nodig had binnen een jaar.

promer, 2 jaren geleden
afbeelding van promer

Nog nooit een Mac gehad die gerepareerd moest worden, en ik was er vanaf het begin bij. Al in 1986 had ik een Classic, en ook toen al lachte ik de PC-gebruikers hard uit. MS Dos, hahaha. Het leek er even op dat Apple het niet ging redden, en zie nu wat er is gebeurd. Mac Rules.

ikkuh, 2 jaren geleden
afbeelding van ikkuh

off topic:
bbbrrrr, volgens mij heb je niet in de gaten hoe groot dat bord voor je kop is met daarop "Apple apostel".
Jij lacht dan misschien om die sukkels van MSDos gebruikers 40 jaar geleden, maar denk dat de meesten hier hun hoofd schudden bij jouw post.

On topic:
Volgens mij geldt dat wel voor veel moderne gebruiksartikelen. Ik koop daarom ook alleen nog bij bedrijven waarbij ik zeker weet dat ze me niet in de kou laten staan mocht er iets kapot gaan.

Corrie Gerritsma, 2 jaren geleden
afbeelding van Corrie Gerritsma

Ik ken toch best veel mensen wiens macbook het begeven heeft. Bij mijzelf een keer de harde schijf en een keer schade door koffie (ja eigen schuld). 

Joey Verseput, 2 jaren geleden
afbeelding van Joey Verseput

Kapot gaan van een mac ligt vaak aan de gebruiker die er onverantwoord mee omgaat.

Ben al 4 jaar Mac gebruiker en er is nog geen enkele reparatie uitgevoerd (3 macs in totaal).

Arjan, 2 jaren geleden
afbeelding van Arjan

Bedoel je te zeggen dat je je Mac amper meer dan een jaar gebruikt voordat je een andere koopt...?

Droptopper, 2 jaren geleden
afbeelding van Droptopper

Dat heb ik nu ook met mijn radio, tv, dvd, auto Ook die kunnen maar beter niet kapot gaan.... Met de twee linker handen die ik heb kan ik nooit onderdelen vervangen...... Als ik al wist welke ik moet vervangen....

Juliet van Ree, 2 jaren geleden
afbeelding van Juliet van Ree

'T mooie is dan wel weer dat het een reparatiebedrijf is wat afraad om de MacBook zelf te repareren. Is dat niet een beetje preken voor eigen parochie?

Tonie van Ringelestijn, 2 jaren geleden
afbeelding van Tonie van Ringelestijn

het bedrijf klaagt er ook over dat het voor hen lastig wordt

Sturkenbaum, 2 jaren geleden
afbeelding van Sturkenbaum

Ik vermoed dat Apple dit ook bewust doet om haar systemen zo dicht mogelijk te krijgen zodat iedere Apple klant afhankelijk wordt van Apple services.

Zo is de insteek al 10 jaar lang geweest. Als je echt eigenaar wilt zijn van je systeem kan je alleen voor een pc met linux OS gaan.

Zondaar, 2 jaren geleden
afbeelding van Zondaar

Als ik met niet vergis, gaat dit alleen om het 15,4 inch 'nieuwe' pro model met hogere resolutie scherm. De 'gewone' pro wordt namelijk standaard nog met een antieke hd geleverd en net zo dik/dun als de vorige.

De pro 15.4 vanaf ruim 2200 euro is dunner, met flash en zonder optische drive. Voor die prijs mag er ook wel een onderhouds contract van 1/2 jaar bij zitten.

En laat me niet lachen over het niet in de soep kunnen lopen van een mac, in de eerste 3 maand meer problemen gehad dan met de pc 3 jaar ervoor.

Zondaar, 2 jaren geleden
afbeelding van Zondaar

in principe kan alles maar beter niet kapot gaan:), als mijn telefoon de geest geeft, bied een horloge makers schroefset ook geen uitkomst meer..

Lambert, 2 jaren geleden
afbeelding van Lambert

Ik ben een Mac User sinds 1887 met een Mac+ single floppy. Sindsdien meer dan 50 macs gekocht, gewerkt en beheerd. 2x probleem, 1x TAM met voedingskabelbreuk en 1x MBpro met defecte grafische kaart. Illustratief voor de betrouwbaarheid en inzetbaarheid van Macs' is dat we thuis 4 Exemplaren dagelijks gebruiken: iMac G3 flower-power 1997 vv OsX voor de jongste 2 met spelletjes; iMac G4 20" 1999 voor mjn vrouw tbv mail, presentaties en iPhoto en ik pool een 24" iMac 2009 met de oudste 2 voor (t)huiswerk. Oh ja, iBook G4 voor schoolpresentaties. Nooit enig probleem ondervonden. Dat inmiddels ook al wat iMobielen in gebruik zijn zal ook wel niemand verbazen.

Vriendelijke Mac groet!

Dragos, 2 jaren geleden
afbeelding van Dragos

@Lambert : Eindelijk iemand die al zoo lang een Mac gebruikt ! :)) Ikzelf had mn eerste Power Macintosh 5300 na de eerste computer die ik kreeg , een BBC Acorn Electron.Iedereen had dus een Commodore. wat een leuke tijden met prgrammaatjes overtypen uit tijdschriften en de tapes met de piepjes en de skratch geluiden.Vindt het mooie design en de gebruiksvriendelijkheid altijd een pluspunt ( geweest) van Apple. T zou jammer zijn als ze de kant op gaan van zoveel fabrikanten, dat je voor een lamje in je de koplamp van je wagen naar de dealer moet. WIJ zijn de consumenten en moeten laten merken als we het niet een bepaalde op willen laten gaan. Maar ik ben heel tevreden geweest met mn Macs.Vergeleken met de andere computers altijd beter.Maar vergeet niet dat er aan de aftersales bij iedereen een hoop wordt verdiend en Kip caravans is ook niet zomaar failliet gegaan ;) Groet, Twitter.com/Dragos

Bleft, 2 jaren geleden
afbeelding van Bleft

Hmmm... Hebben ze toen niet wereldwijd miljoenen accu's teruggehaald? Ik heb zelf nu mn 4e Mbp maar heb n pesthekel aan Mac-apostelen. Doe je ding en ga in je hok elke avond voor de Apple logo knielen zou ik zeggen.

yesn95, 2 jaren geleden
afbeelding van yesn95

Kijk dingen gaan gewoon stuk zowel bij een mac als bij een pc. Zo zit het nou eenmaal en dan kan je nog zo je best doen uiteindelijk gaat het gewoon stuk, allemaal. Dus persoonlijk denk ik dat je voor het prijskaartje van Apple wel kan verwachten dat het langer mee gaat. Maar niet dat het niet stukgaat. En voor windows betaal je maar een kwart. Ja dat moet je dan ook niet gaan vergelijken met een mac.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 44 Bright Bunch leden en 28 bezoekers online.