Nieuwe regels voor internetbankieren

Nieuwe regels voor internetbankieren

25-11-2013 10:58 Laatste update: 28-04-2018 08:53

De Nederlandse banken hebben nieuwe regels opgesteld voor veilig internetbankieren. De consument krijgt meer verantwoordelijkheden.

Hoewel fraude met internetbankieren het afgelopen jaar sterk daalde, heeft de Nederlandse Vereniging van Banken samen met de Consumentenbond nieuwe, uniforme regels opgesteld om de frauderen nog meer tegen te gaan. Voorheen had iedere bank zijn eigen veiligheidsreglement. Als consument moet je de regels naleven wil je geld dat zonder toestemming van je bankrekening is afgeschreven vergoed krijgen. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat je het geld niet terugkrijgt. Hoewel het bij de wet geregeld is dat het door de bank vergoed moet worden, gaat dit niet op als je zelf geen actie onderneemt om fraude zo goed mogelijk te voorkomen.

Zo moet je pincodes en wachtwoorden voor internetbankieren geheim houden. Je mag ze alleen zelf gebruiken en nooit met anderen delen. Iemand anders geld laten pinnen met jouw pas is uit den boze. Het is eveneens niet de bedoeling dat je de pincodes en wachtwoorden opschrijft of opslaat waardoor dieven toegang tot je rekeningen krijgen.

Verder willen banken dat je apparaten waarmee je internetbankiert beveiligt met een inlog en dat de laatste beveiligingsupdates, virus-software en firewall zijn geïnstalleerd. Je mag bovendien geen illegale software downloaden en draaien en je bent verplicht om je banksaldo regelmatig te controleren.

Hoewel een aantal van deze regels voor de hand liggen, verbaas ik me dat de Consumentenbond betrokken zou zijn bij het opstellen van de regels. De regels houden weinig rekening met de menselijke kant. Want hoe zit het bijvoorbeeld met ouderen die door moderne technologieën de dupe van fraude worden? Vaak hebben zij juist iemand nodig die wat geld voor hen pint of die ze helpt met internetbankieren. Pincodes onthouden wordt voor het ouder wordende brein steeds moeilijker. Opschrijven is dan de enige oplossing.

De banken kunnen wel meer eigen verantwoordelijkheid van de consument eisen, maar als deze regels nageleefd moeten worden, mogen de banken zelf ook meer verantwoording nemen. Bijvoorbeeld door iedere klant gratis van antivirus software te voorzien.