'Techniek zelfrijdende auto's Waymo in 2017 fors verbeterd'

'Techniek zelfrijdende auto's Waymo in 2017 fors verbeterd'

01-02-2018 18:01 Laatste update: 26-04-2018 14:04

De testauto's van Waymo legden in een jaar 3,2 miljoen kilometer zelfrijdend af. Medewerkers hoeven al bijna nooit meer in te grijpen.

Waymo, onderdeel van Google-moederbedrijf Alphabet, heeft nieuwe statistieken over zijn tests met zelfrijdende auto’s bekendgemaakt. Het bedrijf reed tussen november 2016 en november 2017 ongeveer 3,2 miljoen kilometer autonoom in 25 Amerikaanse steden. Sinds 2009 hebben de zelfrijdende Waymo-auto’s nu 6,5 miljoen kilometers afgelegd, veel meer dan de zelfrijdende testauto's van andere bedrijven.

Bij de tests in Californië namen Waymo-medewerkers gemiddeld nog slechts één keer per negenduizend gereden kilometers de besturing over. 'Ongewenste manoeuvres' vormden de belangrijkste reden om het stuur over te nemen, gevolgd door een 'verschil in perceptie'. In de tweede helft van 2017 nam het aantal menselijke interventies steeds verder af. Dat duidt erop de technologie van Waymo de laatste maanden snel is verbeterd.

Zelfrijdende taxi's

Afgelopen jaar heeft Waymo de tests flink uitgebreid, omdat het later dit jaar al een dienst met zelfrijdende taxi’s zou willen introduceren. Eerder deze week werd bekend dat Waymo zijn vloot met zelfrijdende auto’s uitbreidt met duizenden minivans van Fiat Chrysler. Met die deal zouden enkele tientallen miljoenen dollars gemoeid zijn. De levering van de minivans moet eind dit jaar beginnen. De hard- en software van Waymo wordt in de voertuigen ingebouwd.

Naast de tests met zelfrijdende auto's op de openbare weg zet Waymo ook simulaties in de virtuele wereld in. In een jaar tijd zijn er 4,3 miljard virtuele kilometers gereden, waarbij volgens Waymo 'de meest uitdagende situaties zijn getest'.  

Koploper

Waymo is met afstand koploper wat betreft het aantal gereden kilometers door zelfrijdende auto’s. General Motors staat volgens Amerikaanse media op de tweede plaats, met zo'n 200.000 testkilometers in en rond San Francisco. Bij de zelfrijdende auto’s van GM moesten menselijke bestuurders gemiddeld eens per 2000 kilometer ingrijpen.

GM zal zijn tests ook verder opvoeren dit jaar, omdat het concern in 2019 een taxidienst met zelfrijdende auto’s wil introduceren. Volgens een recent onderzoek loopt Tesla inmiddels op het gebied van zelfrijdende technologie achter op de concurrentie.


Bright stapte onlangs in de auto van Tesla-rivaal Byton die zelfrijdend moet worden:

Lees ook:

Apple’s zelfrijdende testauto duikt weer op

GM wil zelfrijdende taxi die goedkoper is dan normale taxi