Nike's superlichte Flyknit krijgt versie met Free-zool

Nike's superlichte Flyknit krijgt versie met Free-zool

22-07-2013 12:49 Laatste update: 28-04-2018 10:57

Jeroen Buiter

Bright bezocht het Nike HQ in Portland voor de introductie van de NatureAmplified-lijn kleding en schoenen en een bezoek aan het researchlab.

Volgens creatief directeur Sean McDowell moet sportswear mét het lichaam werken in plaats van er tegen. Anders gezegd: je moet tijdens het sporten niet gehinderd worden door je schoenen of kleding. Eigenlijk moet je niet eens merken dat je iets draagt. Tegelijkertijd moet sportswear prestaties helpen verbeteren. Vanuit die gedachte ontstond de filosofie NatureAmplified.

McDowell: "Mensen zijn van oorsprong gemaakt om op blote voeten over zachte ondergronden te rennen. In de steden van nu is dat bijna onmogelijk, je voeten hebben daar bescherming nodig. NatureAmplified biedt die bescherming en geeft het lichaam tegelijkertijd optimale bewegingsvrijheid. We hebben al het overbodige gestript en alleen over gelaten wat je echt nodig hebt, waardoor het lichaam alle ruimte krijgt die het nodig heeft om optimaal te presteren."

Free Flyknit+
De steeds vernieuwde productieprocessen leidden de afgelopen jaren al tot de ontwikkeling van verschillende innoverende producten zoals het Flyknit-bovenwerk en de Feel zool. Flyknit, op de markt gebracht in 2012, benadert het maken van het bovendeel van de hardloopschoen op een riginele manier. In plaats van verschillende stukken aan elkaar genaaide stof worden verschillende soorten draad verweven tot een bovenwerk dat vederlicht, maar ook stevig is.

Daardoor lijkt het bijna alsof je een sok draagt die op bepaalde plekken heel stevig is. Je voet heeft veel vrijheid, maar de sok geeft toch steun waar het nodig is. Flyknit zit om de voet als een tweede huid, je voelt bijna niet dat je een schoen aan hebt. Ook ademt de stof goed, waardoor je minder snel last hebt van hete voeten. De wind blaast als het ware door de naden heen, wat ik zelf een erg prettig gevoel vond. Door de structuur en de zachte stof van het bovenwerk hoef je in deze schoen eigenlijk ook geen sokken te dragen.

De Free zool, voor het eerst op de markt gebracht in 2005, zorgt door diepe groeven in de zool voor maximale bewegingsvrijheid. De flexibiliteit van de zool is indrukwekkend, je rolt de schoen zonder problemen helemaal op. Daardoor krijg je bijna het idee dat je geen schoen aan hebt, je voet kan eigenlijk alle kanten op.

Dat is overigens ook wel wennen, niet iedereen zal het een fijne schoen vinden. Bovendien moet je erop leren lopen, je voeten en gewrichten moeten er echt aan wennen. Dat maakt het voor beginnende renners niet de meest ideale optie.

Free is geïnspireerd op de trainingsmethoden van een Amerikaanse coach die zijn sporters een deel van hun trainingen op blote voeten in het gras liet doen. Dit deed hij om de spieren en pezen optimaal te laten aansterken. In de nieuwe Free Flyknit+ zijn Hyperknit en Free nu gecombineerd. Het resultaat is een schoen die aanvoelt als een sok, met een zool die de voet zo veel mogelijk bewegingsvrijheid geeft, maar tegelijkertijd voldoende demping en bescherming biedt voor het hardlopen op beton of asfalt. De Free Flyknit+ is vanaf 1 augustus te koop voor 160 dollar.

Free Hyperfeel
Daarnaast presenteerde Nike de Hyperfeel, een schoen met een extreem dunne wafelzool die gecombineerd is met een bovenwerk in de eerder genoemde Flyknit-techniek. Deze schoen benadert het blootvoets lopen zo dicht mogelijk. Het stiksel van het bovenwerk van de Hyperfeel is iets harder en steviger dan dat van de Free Flyknit, maar niet minder comfortabel. Het is daardoor wel even worstelen voor je voet in de schoen zit. De Hyperfeel heeft een onvoorstelbaar dunne zool die voor maximaal contact en feeling met de ondergrond zorgt, maar in combinatie met de Lunarlon binnenzool toch verrassend veel demping geeft.

Het bovenwerk voelt strakker aan dan dat van de Flyknit Free, de zool is flink dunner, de demping is iets minder. Deze schoen is meer geschikt voor de doorgewinterde hardloper die op zoek is naar een schoen die zo veel mogelijk gevoel met het wegdek heeft. De Hyperfeel is door de dunne zool en het Flyknit-bovenwerk bovendien enorm licht, hij weegt maar 140 gram. De schoen is vanaf september te koop in Amerika en kost 175 dollar.

Dri Fit Knit en Aeroloft
Ook aan kleding is gedacht in het NatureAmplified concept. Dri-FIT Knit is een combinatie van het polyester Dri-FIT dat al langer bestaat, met daar overheen een wollen bovenlaag. Het Dri-FIT polyester zorgt in combinatie met slim weggelaten stiksels voor de afvoer van zweet, terwijl de wollen laag de lichaamswarmte vast houdt. Ook is de kleding naadloos, zodat zo min mogelijk wrijving ontstaat tussen kleding en lichaam.

Het Aeroloft systeem is een soort bodywarmer met op strategische plaatsen laserperforaties. Die moeten er voor zorgen dat vocht afgevoerd wordt terwijl de met dons gevulde ribbels de warmte vasthouden.

De combinatie van Aeroloft en DriFit Knit moet zorgen voor een warme run op een koude winterdag, zonder dat je er na 10 minuten rennen achterkomt dat je te warm bent aangekleed en je jas uit moet doen. Mocht dat toch nodig zijn, dan zit er een zakje op de rug waarin je het vest zeer klein kan opvouwen en opbergen. Het zakje doe je dan simpelweg om je pols.

Nike Sports Research Lab
De nieuwe producten die Nike liet zien, onstonden in het Nike Sports Research Lab (NSRL) . Samen met topsporters probeert Nike in het NSRL al meer dan dertig jaar steeds een stap verder te gaan in het begrijpen hoe het lichaam werkt. De data die hier uit onderzoeken komen, vormen de basis voor nieuwe innovatieve producten zoals de Flyknit Free en de Free Hyperfeel. Alle ontwerpbeslissingen voor nieuwe producten worden gemaakt op basis van de data die in het NSRL verkregen wordt.

Fast Company riep Nike uit tot meest innovatieve bedrijf van 2013. Dat geloof je wel als je in het lab rondkijkt. Van 3d-motion capturing tot computersimulaties en 3d- printen van prototypes; de meest vooruitstrevende technologieën worden hier ingezet. Zo weet Nike zijn producten door wetenschappelijk onderzoek steeds verder te innoveren, waarbij het lichaam van de atleet centraal staat. Data driven, body led innovation zoals Nike het zelf noemt.

Het is indrukwekkend om te zien hoeveel technologie en wetenschappelijk onderzoek er in de ontwikkeling van sportswear gaat. Een voorbeeld: er is een basketballcourt waar meer dan dertig motioncapturing camera's staan, die elke beweging van een basketballer tot wel 5000 frames per seconde kunnen vastleggen. Ter vergelijking: een normale film heeft zo'n 25 frames per seconde.

Ook staat er een apparaat dat een nauwkeurige scan van een voet kan maken, waardoor het mogelijk is om een schoen volledig op maat te maken. Dat wordt vooral voor de topsporters gedaan die bij Nike aangesloten zijn.

Het einde van de innovaties is volgens de medewerkers van het lab voorlopig nog niet in zicht. "Doordat we steeds beter begrijpen hoe het lichaam werkt en de technologie steeds verder vooruit gaat, kunnen we steeds een stap verder gaan in de ontwikkeling van nieuwe producten."