NOS mag van kranten niet meedoen aan moderne media

tags:
Userpica

Vertegenwoordigers van de Volkskrant, De Telegraaf en NU.nl vinden dat de NOS haar online activiteiten moet terugdringen.

Veel nieuws rondom de NOS deze week. Gisteren lieten presentatrice Sasha de Boer en hoofdredacteur Marcel Gelauff de nieuwe huisstijl van de NOS zien bij DWDD. De presentatiedesk is weg en de presentatoren gaan 'stapjes zetten'.

Een dag eerder namen Frank Volmer (directeur Telegraaf Media Nederland) en Philippe Remarque (hoofdredacteur De Volkskrant) het woord tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de toekomst van de pers. Zij deden hun beklag over de online activiteiten van de NOS en opiniepagina's als Joop.nl van de Vara. De krantenmannen vinden de volledig gesubsidieerde NOS 'een grote marktverstoorder' die de consumenten weg zou houden bij de commerciële nieuwssites. Ook Sander Stallinga (uitgever NU.nl) deelt deze opvatting.

PvdA-kamerlid Martijn van Dam was het niet eens met de aanname van nieuwssites. D66-kamerlid Boris van der Ham liet weten het grotendeels wel eens te zijn met Volmer en Remarque. In 2010 pleitte VVD-kamerlid Anouchka van Miltenburg al voor het afschaffen van alle publieke nieuwssites die concurreren met kranten. De PVV sloot zich hier bij aan.

Algemeen directeur van de NOS Jan de Jong liet aan NU.nl weten dat de mogelijke concurrentie van de NOS niet het echte probleem is, maar dat het slecht gaat met de kranten. "Je kan de NOS daarvan niet de schuld geven", zegt hij. "Het is niet als met radio of tv waarbij je maar op één zender tegelijk zit. Ik kijk zelf voortdurend op allerlei sites." Ook Joops hoofdredacteur Francisco van Jole dient Philippe Remarque van repliek: "Krantenmensen zijn dol op papier en van internet moeten ze weinig hebben. Internet is het enige medium met toekomst. Verbied iemand daar een plek en je ontneemt hem of haar het recht op een mening."

Wat vind jij? Moet de NOS zich uit de voeten maken op de online markt of is hun aanwezigheid juist terecht?

Naast de nieuwssite is de NOS ook heel actief op de mobiele markt, vooral met de sportzomer in aantocht. In de komende Bright #46 (verschijnt op 8 juni) oa een interview met Hoofd Nieuwe Media NOS Lara Ankersmit. Tv-beelden uitzenden op internet, mag dat van de klagers ook niet? 

door Bram van Dijk, 25-05-2012 14:45 8 reacties, 4953 views

Ronald, 2 jaren geleden
afbeelding van Ronald

Wat een onzin... De commerciele jongens willen dus dat de NOS zich niet door ontwikkeld... Waar slaat dat op? NOS mag gewoon met de tijd mee gaan hoor, de belastingbetaler betaald toch ook voor die service? Laten de commerciele jongens maar met nieuwe en betere producten komen. Zo werkt de concurrentie op de markt. Beetje flauw om te gaan klagen...

Atheistus, 2 jaren geleden
afbeelding van Atheistus

Kranten diskwalificeren zich al jaren, zowel online als op papier. Het NRC heeft er veel te lang over gedaan om op een handzamer formaat over te gaan en heeft een serieuze hoeveelheid lezers verloren door dat dinosauriër-gedrag.

En nu.nl moet niet zeuren, die hebben lezers genoeg. Zeker voor de kwaliteit die ze leveren (= slecht).
Dus de vernieuwing van de NOS is wat mij betreft welkom. Tenslotte betalen we er ook voor, dus maak er iets moois van!

Freek op 't Einde, 2 jaren geleden
afbeelding van Freek op 't Einde

kranten hebben hun tijd gehad. soms duurt het even voordat mensen doorhebben dat iets voorbij is.

Oli4k, 2 jaren geleden
afbeelding van Oli4k

Misschien een idee voor de NOS om ook een krant uit te gaan geven? Gratis natuurlijk.

Paracid, 2 jaren geleden
afbeelding van Paracid

Ze zouden de NOS moeten opheffen, net als de NPO. Door deze overheidsdiensten is het onmogelijk voor normale bedrijven om concurrerend te zijn. Niet dat de kranten redacties nou zo vooruitstrevend zijn of de NOS slechte journalistiek is maar het is het systeem van staatsomroep die de ontwikkeling in het medialandschap tegen houdt. Daar is niet tegenop te concurreren.

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

@paracid uhmm... nee, lees bovenstaande comments en start trolling somewhere else please... als je geen goede concurrent bent is er vaak iets mis met het product wat je levert en de verhouding daartoe met de markt. in essentie zijn het dus mensen die 'zeuren' terwijl het probleem eerder bij henzelf kan worden gezocht...

Dick de Wit, 2 jaren geleden
afbeelding van Dick de Wit

De nos mag toch best al die activiteiten doen. We betalen daar immers voor. Al die andere zijn commercielen bedrijven dus daar betaald de markt voor. Moeten hun maar zorgen dat ze het beter doen en wij hun klanten zien.

Paracid, 2 jaren geleden
afbeelding van Paracid

@FransIII Erg onbeleefd om iemand die niet jou mening heeft voor 'trol' uit te maken. Beetje jammer.

Magazines en websites zoals deze van Bright kunnen bestaan omdat er lezers en abonnees zijn. Dat trekt adverteerders aan die de lezers een interessante doelgroep vinden. Als de NPO morgen het idee krijgt om met publiek geld een website te beginnen zoals Bright.nl dat is over een paar maanden Bright failliet. Bright kan nooit concurreren met een publiek gefinancierde website omdat ze nooit zoveel geld bij elkaar kunnen verdienen met adverteerders en abonnees.

Wat er nu op internet gebeurt is dat de websites van de NPO concurreren met die van de onafhankelijke nieuws redacties van grote merken (Telegraaf, Persgroep, Sanoma, Wegener) MET PUBLIEK GELD! Als ze dat winnen bestaan er binnenkort alleen nog maar door de overheid gecontroleerde website. (Dat moeten we niet willen met z'n alle ;-)


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 1 Bright Bunch lid en 30 bezoekers online.