Ook Samsung zet schouders onder 3DTV

Ook Samsung zet schouders onder 3DTV

14-02-2010 16:35 Laatste update: 29-04-2018 07:04

De technologie is er klaar voor. Nu de content nog. Samsung biedt een wachtverzachter.

Onder begeleiding van vuurwerk, dj's, champagne en een blik BN-ers deed Samsung zijn CES presentatie van 3D electronica vrijdag in Loosdrecht nog eens dunnetjes over. Half maart staan de eerste 3DTV's en 3D Blu-ray spelers in de winkel. Prijzen van de 7000, 8000 en de superdunne 9000 serie LED TV toestellen wilde Samsung nog niet geven, maar de toevoeging van 3D voert de prijs naar verluidt een paar honderd euro op. (Er komen ook 3D-uitvoeringen van lcd- en plasmatelevisies.) De benodigde 3D brillen worden apart verkocht, waarover zo meer.

Samsung schaart zich daarmee in het rijtje van karrentrekker Sony en Panasonic, die 2010 tot het jaar van 3D hebben gebombardeerd. Recente Hollywood-successen als Avatar hebben het publiek lekker gemaakt voor de 3D beleving thuis op de buis. De technologie is er rijp voor: de tv's zijn 200 Hz en er zijn standaarden voor 3D via HDMI en 3D Blu-ray. Nu alleen de content nog.

Het eerste aanbod zal hoofdzakelijk bestaan uit 3D films op Blu-ray en uit 3D games. Heel veel titels zijn dat nog niet dit jaar. Televisieprogramma's in 3D laten bovendien in Nederland nog wel even op zich wachten. Nederlandse producenten en omroepen, publiek en commercieel, zijn pas net overgestapt op HD of zijn daar nog mee bezig. De eerste tv-content in 3D zal zeer waarschijnlijk van buitenlandse producenten of zenders komen. Het WK voetbal deze zomer wordt deels in 3D opgenomen, maar die beelden zijn hier helaas niet te zien.

Samsung komt de early adopter tegemoet met een converter die tweedimensionale beelden omzet naar 3D. In Loosdrecht zag ik een demo van een voetbalwedstrijd die op die manier is geconverteerd: het effect is gaaf maar heeft ook iets koddigs. Het beeld van het voetbalveld en de spelers lijkt wel met een tiltshift-filter bewerkt, waardoor het een tafereel uit Madurodam wordt.

Originele 3D opnames zagen er overtuigend uit en de kijkhoek is groot. Ik had wel de behoefte om te gaan zitten tijdens de demo, maar dat kan ook aan de gekozen opnames liggen, waarin alles uit de kast werd gehaald om de 3D-effecten te tonen. Opvallend is ook dat de diepte in het beeld achter het scherm ligt en niet zoals de advertenties je altijd willen doen geloven vóór het scherm. De platte tv's van Samsung leken wel een meter diep met 3D.

En dan de 3D brillen. Samsung gaat die los verkopen. 'Want niet iedereen wil per se 3D op tv', aldus de product manager. Die logica ontgaat mij compleet. Lijkt mij dat die mensen een normale tv zonder 3D kopen. De brillen, waarvan een apart model bestaat voor kinderen, zullen ook niet compatibel zijn met 3DTV's van andere merken zoals Sony. Dit doet je bijna terugverlangen naar Philips, dat 3DTV-technologie had ontwikkeld waar de kijker geen bril nodig had. Philips heeft die technologie in de koelkast gezet, totdat je zonder bril naar high definition 3D-beelden kunt kijken.

3DTV moet je vooral zelf ervaren. Dat kan in de 'brand shop' van Samsung op de PC Hooftstraat in Amsterdam. Of je komt aanstaande vrijdag 19 februari naar Bright Night #4 in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam waar Sony een demonstratie zal geven.