Op de fiets langs Amsterdamse startups: wat hebben we geleerd?

Op de fiets langs Amsterdamse startups: wat hebben we geleerd?

06-06-2014 10:02 Laatste update: 28-04-2018 05:47

Jody van den Tillaart

We fietsen mee met de Startup Tour XXL en hoorden de lessen die WappZapp, Buzzoek en Lab1111 hebben geleerd.

Ongeveer 130 mensen stapten op fiets, tandem of sprongen achterop tijdens de tweede Startup Tour XXL. In totaal 30 startups deden mee en maakten de nieuwe share-cultuur waar: ze deelden niet alleen hun successen, maar ook hun worstelingen. En ze stonden ook open om van hun gasten te leren. Samen met Bright-lezer Erik Loots, een prettige reisgenoot, stapte ik op de tandem om 3 van de 30 startups van dichtbij te bekijken.

Voordat de enorme kolonne van tech en creative minded mensen vertrok vanaf het pleintje bij de Westerkerk, kregen ze eerst een verhaal voorgeschoteld van Fusement, een team dat aanschuift bij startups om hun marketing te laten vlammen (iets wat vaak achterblijft), maar ook bij grote corporates om hun marketing wat meer op de innovatieve, slagvaardige manier van een startup in te steken. Het publiek werd met dit verhaal alvast ‘voorgebakken’ voor de rest van de dag: hoe kunnen startups versus gevestigde bedrijven van elkaar leren?


130 mensen in groepjes per fiets langs in totaal 30 startups

Op bezoek bij Buzzoek

We nemen de eerste proef op de som bij Buzzoek. Deze startup is een van de alumni van Startup Bootcamp Amsterdam van vorig jaar. Ze hebben een manier bedacht om de overvloed aan kortings- en klantenpasjes in je portemonnee te reduceren tot één pasje dat je toch al had. Je OV-chipkaart of je biebpas bijvoorbeeld. Iedere kaart met een NFC-chip erin kan gebruikt worden. Voor de consument is dat natuurlijk superhandig, want al die verschillende klantpassen vergeet je toch, of ze verstoppen je portemonnee.

Buzzoek heeft inmiddels zo’n 50 kleine retailers als klant, die ze naast de hardware (een klein kastje waar je je pasje tegenaan moet houden om je punten te sparen) voorzien van data-analyse en advies op maat. Voor de consumenten hebben ze een app ontwikkeld waar je al je verschillende spaarpunten voor verschillende winkels en restaurants kunt bekijken, aangevuld met extra info over de zaak. Hun probleem echter: de app wordt niet zo vaak door consumenten gedownload als ze zouden willen. Ongeveer 10 procent van de consumenten die met hun NFC-pas sparen, heeft ook daadwerkelijk de app. Stof voor een lang gesprek over hoe je mensen zou kunnen aansporen of belonen om de app te downloaden.

Nog meer webzappen met WappZapp

Vervolgens landen we bij WappZapp, de online videodienst die sinds vorig jaar in het Sanoma portfolio zit. Ze bieden alle online beschikbare content zoals YouTube, NUtv, New York Times, TED talks en Uitzending Gemist aan in een app, die je wijst op kwaliteitsprogramma’s en video’s die je anders misschien nooit had gezien, maar zeer de moeite waard zijn. Ze staan op het punt om aanvullend aan wat ze al hebben een premium on demand dienst te introduceren. "Een soort Netflix, maar dan meer gericht op een hoger opgeleide doelgroep", legt CEO Colin Ellis uit. “We willen niet Netflix verslaan, maar een specifiekere doelgroep aanspreken en ons meer richten op kwaliteit.”

Goede documentaires, filmhuisfilms, prijswinnende films, en wat minder van de Amerikaanse pulp. Daarmee springen ze gedeeltelijk ook in het gat dat Ximon achterliet. De prijs van een abo gaat een euro lager liggen dan Netflix, dat dan weer wel. De uitdaging voor WappZapp ligt in de paradox tussen het belang dat zij hechten aan vrije toegang tot kwaliteit (zoals hun gevecht voor netneutraliteit) en het willen aanbieden van meer dan alleen de gratis beschikbare content. Gelukkig blijft de WappZapp-gebruiker (het zijn er een half miljoen inmiddels) de keus houden om premium te gaan of niet, al hoopt WappZapp natuurlijk hiermee hun verdienmodel in te vullen.

Verantwoord boodschappen doen

De laatste startup die we aandoen is Lab1111. Dit bedrijf ontwikkelt digitale communicatieproducten voor sociale en mobiele media op een innovatieve manier. Hun locatie is by far de mooiste die we op deze dag zien: in een prachtige verdieping van het Freedomlab. Eigenlijk hebben we het met name over hun eigen project en niet dat van een klant: Boodschapp. Met deze app kun je barcodes scannen van producten uit de supermarkt en ze in hun categorie met elkaar vergelijken. Heel veel tijd en moeite hebben ze gestoken in het opbouwen van een database, door alle voedingswaarden en ingrediënten handmatig in te voeren. Ze maakten algoritmes die op basis van aspecten als hoeveelheid toegevoegde suiker, smaak, E-nummers, fairtrade etcetera bepalen welk product de beste keus is.

Hun app kreeg veel aandacht in de media en werd daardoor vaak gedownload, alleen blijken mensen hem niet in de winkel, maar thuis te gebruiken. En als ze eenmaal weten welke soep het lekkerst / gezondst / betaalbaarst is, hoeven ze de app niet meer te gebruiken. Daarom zijn ze op zoek naar nieuwe manieren om de app blijvend relevant te maken, door nieuwe features te bedenken. Hoe ze dat willen doen en hoe ze dan geld willen verdienen, daarover zijn ze nog wat geheimzinnig. Naast de bestaande Boodschapp komt wel een nieuw broertje dat mensen met glutenallergie of coeliakie helpt om geschikte producten te vinden. Deze app is nog in ontwikkeling.

We eindigen de dag bij het nog te openen restaurant Instock. Dit pop-up restaurant wil voedselverspilling terugdringen door eten wat eigenlijk zou worden weggegooid, toch zo goed mogelijk te benutten. Op 21 juni opent het restaurant en kun je 5 maanden lang meewerken aan het terugdringen van voedselverspilling.

De Startup Tour XXL is een initiatief van Professional Passionates (grote duurzame campagnes) en Professional Rebel(innovatie bureau voor starters en bedrijven).