Op ruimtereis a la Minority Report

Op ruimtereis a la Minority Report

10-05-2012 14:58 Laatste update: 15:50

NASA vond duizenden planeten waar de mens eventueel kan wonen. Die zijn nu interactief in kaart gebracht.

In 2009 lanceerde NASA de Kepler, een ruimtevaartuig dat planeten moest ontdekken. Potentieel bewoonbare planeten om precies te zijn, die een baan rond een ster draaien. Sinds de lancering vond NASA met de Kepler al zo’n 2300 kandidaat-planeten. Van 61 weten we inmiddels zeker dat ze in de bewoonbare zone liggen; precies op de juiste afstand van een ster zodat vloeibaar water kan bestaan. Nou zijn dat nogal behoorlijke getallen die je verbeeldingskracht al snel doen duizelen.

Niet voor Jer Thorp. De Canadees maakt datavisualisaties en infographics en maakt het ongeordende overzichtelijk. Een jaar geleden goot Thorp al die data van NASA in een prachtige vorm. Op die manier kreeg hij een idee hoe zo veel planeten zich verhouden tot de aarde. Die eerste visualisatie maakte hij in een weekend. Maar toen NASA met Kepler nieuwe data naar buiten bracht, vond Thorp het tijd voor een passendere weergave van al die planeten. Hij wilde 3d en een toffe interface.

Dus belde hij de vader van misschien wel ’s werelds vetste interface: die van Minority Report. John Underkoffler heet die man, en sinds die film tien jaar geleden uitkwam, heeft hij niet stilgezeten. Sterker: hij heeft die Minority Report interface praktisch draaiende. Een week zat Jer Thorp met al zijn data bij Underkoffler. Dat leverde Exo op, een ongelooflijk indrukwekkende manier om à la Tom Cruise die ruim 2300 Kepler-planeten te bekijken, ordenen of in het rond te gooien.

Door middel van verschillende gebaren kun je er bepaalde planeten uitpikken en specifieke data bekijken. Nog een gebaar en je hebt een overzicht op bijvoorbeeld formaat of temperatuur. Ondertussen heeft Thorp de broncode van zijn imposante werk vrijgegeven. De visualisatie komt dan ook snel naar dekstops en tablets. Leuk, maar Exo gaat dan niet hetzelfde voelen als staand in kamer, lichten gedimd, Schubert’s onvoltooide symfonie op de achtergrond en swipen maar met die lichtgevende handschoenen.