'OV-bedrijven beboeten te snel bij fout inchecken'

'OV-bedrijven beboeten te snel bij fout inchecken'

03-11-2015 12:34 Laatste update: 27-04-2018 19:28

OV-bedrijven geven veel te snel boetes aan reizigers die een foutje hebben gemaakt met inchecken.

Dat zegt het OV-loket tegen RTL Z. Mensen die gewoon betaald hebben voor hun reis 'worden behandeld als zwartrijders'.

Reizigers die per ongeluk bij de verkeerde vervoerder inchecken, per abuis uitchecken in plaats van inchecken of een kaartje uit de automaat kopen en vergeten om daarmee in te checken krijgen nu vaak een boete als ze gecontroleerd worden, terwijl ze wel voor hun reis betalen. En dat is niet eerlijk, zegt OV-loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer.

Het OV-loket vindt dat vervoerders zich in deze situaties soepeler zouden moeten opstellen. "Deze reizigers hebben er namelijk geen enkel belang bij om niet in te checken. Ze hebben al voor hun reis betaald. Zeker als ook nog de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding."

Onduidelijke situaties

De meest schrijnende situaties doen zich misschien wel voor op stations waar meerdere vervoerders opereren. Op station Amsterdam Amstel staan bijvoorbeeld OV-chippalen van de NS en de GVB naast elkaar.

Als je bij de verkeerde vervoerder incheckt krijg je niet alleen een boete van de andere vervoerder, maar betaal je ook nog eens het instaptarief van de ander. Erger nog: als je uit wilt checken bij de NS, maar per ongeluk je kaart incheckt bij de GVB, dan betaal je 20 euro boete bij de NS en 4 euro instaptarief bij de GVB.

Volgens reizigersvereniging Rover zijn er al jaren problemen bij station Amstel. "Het verschil tussen de vervoerders is lastig te zien door zowel de poortjes als de plaatsing van de pilaren die het zicht belemmeren."

Alleen al op station Amsterdam Amstel checken iedere dag 200 tot 500 mensen in of uit bij het verkeerde poortje, volgens een NS-medewerker op het station.

Een woordvoerster van de NS bevestigt aan RTL Z dat het probleem dagelijks mensen treft. Maar volgens de zegsvrouw, die niet met harde cijfers komt, checkt "minder dan 1 procent van het totaal aantal reizigers" op Amstel in of uit bij een poortje van een andere vervoerder terwijl dit niet de bedoeling is. De spoorwegen beloven beterschap en zeggen te werken aan een verbetering van de situatie op het station.