PacMan-logo Google kost samenleving miljoenen

PacMan-logo Google kost samenleving miljoenen

26-05-2010 10:28 Laatste update: 29-04-2018 05:00

Google bedankt! Net nu de economie aan de rand van de afgrond staat, zorgen jullie voor 120 miljoen aan productiviteitsverlies.

Reden voor deze enorme kostenpost: de speelbare versie van PacMan die Google vorige week als logo had. Dat logo zorgde er namelijk voor dat mensen veel langer op de voorpagina van de zoekmachine bleven hangen. Gemiddeld bleven de Google-bezoekers die dag 48 seconden hangen, terwijl ze op een normale dag weer na 11 seconden weg zijn.

Dit heeft natuurlijk desastreuze gevolgen voor de economie, zo blijkt althans uit een berekening die het weblog RescueTime uitvoerde. Volgens RescueTime hebben we met zijn allen 4,82 miljoen uren verspild met het PacMan-spelletje op de Google-voorpagina. Het blog becijferde dat het speelbare Google-logo daarmee leidde tot een productiviteitsverlies van 120.483.800 dollar. En bedankt!

Er zijn echter wel wat vraagtekens te zetten bij de berekeningen van RescueTime. Zo gaat het blog uit van een gemiddeld inkomen van 25 dollar per uur voor de half miljard mensen die Google die dag bezochten. Dat lijkt aan de hoge kant, aangezien het gemiddelde inkomen wereldwijd toch wel wat lager ligt. Daarnaast kun je er natuurlijk niet van uit gaan dat iedere Google-bezoeker aan het werk was. En dan zwijgen we nog over de mensen die wel aan het werk waren en naar Google gingen om een vakantie te plannen.

Wie PacMan vorige week heeft gemist: het 'logo' is nog steeds beschikbaar. En nee, je hoeft niet bang te zijn voor een virus.