Pillen per luchtpost: drones bezorgen medicijnen in SF

Pillen per luchtpost: drones bezorgen medicijnen in SF

18-03-2014 11:06 Laatste update: 28-04-2018 06:49

In San Francisco gaan drones voor de deur medicijnen bezorgen door ze uit de lucht te laten vallen.

QuiQui(uitgesproken als Quicky), een bedrijf in San Fransisico heeft plannen om in het Mission District met drones medicijnen te bezorgen. Op zich is het idee niet nieuw. Vorig jaar stond het nieuws immers vol van berichten over allerlei diensten zoals Amazon, DHL en UPS die binnenkort experimenteren met drones om pakketjes te bezorgen. In Bonn bijvoorbeeld leverde de Deutsche Post DHL experimentele Paketkopter in december vorig jaar een pakketje met medicijnen af. De Deutsche Post gaf echter aan dat zij voorlopig nog geen plannen hebben om een drone bezorgdienst op te zetten maar dat het experiment onderdeel was van een onderzoek naar de inzetbaarheid van bezorgdrones.

Zonder te landen

De aflevermethode die QuQui echter voor ogen heeft is wel uniek. De QuiQui drones zullen namelijk niet landen voor je deur. De drone blijft zo’n 6 meter boven het trottoir zweven. De drones zal er een berichtje sturen met de boodschap dat je medicijnen zijn gearriveerd. Als je eenmaal buiten bent swipe je het scherm van je smartphone. De drone zal vervolgens het pakketje met medicijnen uit de lucht laten vallen.

Het meest opvallende aan het bericht is dat het aangeeft dat het nog wel even kan duren voordat drones daadwerkelijk op grote schaal ingezet worden als bezorgdienst. Er zitten namelijk nogal wat ogen en haken aan de inzet van drones voor commerciele doeleinden of dat nou bezorging is of bijvoorbeeld als cameradrone.

Cameradrones worden al grootschalig bij allerlei evenementen ingezet. In Australië bijvoorbeeld gebruiken de televisie netwerken drones om cricketwedstrijden te filmen. Maar naar mate het aantal drones in het luchtruim toeneemt, neemt de kans op crashende drones ook toe. Vorig jaar schrok een zakenman die in Manhatten over straat liep zich rot toen een drone vlak voor zijn voeten een crashlanding maakte.

Hoewel het bedrijf QuiQui niet kan voorkomen dat er ooit een drone vanwege technische mankementen uit de lucht valt, heeft het bewust gekozen om op het afleveradres een meter of zes boven de grond te zweven. Het bedrijf denkt daarmee botsingen met objecten en mensen zoveel mogelijk te vermijden.

Maar dat is niet de enige reden. Als de QuiQui drone zou landen dat zou het pakketje of de drone gestolen kunnen worden. Een andere uitdaging waarmee QuQui worstelt is het afleveren van medicijnen op recept, zoals morfine. Dan moet je wel heel zeker zijn dat de medicijnen aan het juiste persoon wordt afgeleverd.

Loshangende kabels

Er zijn ook de nodige technische uitdagingen. In theorie zou een drone op GPS kunnen navigeren naar zijn afleveradres maar in de praktijk zal dat op dit moment nauwelijks werken. In tegenstelling tot Nederland lopen elektriciteits- en telefoonkabels in veel steden wereldwijd bovengronds. Dat vergt een menselijk piloot die de drone op afstand bestuurt en met de camera de omgeving scherp in de gaten houdt. Een drone die vliegt op GPS navigatie houdt geen rekening met allerlei kabels en andere onvoorziene obstakels zoals bomen.

Desondanks zijn drones big business en dat zal alleen maar toenemen. De markt voor militaire en civiele drones zou naar schatting de komende tien jaar goed zijn voor 64 miljard dollar. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA die onlangs een rechtzaak verloor waardoor drones legaal onder de 150 meter mogen vliegen, schat dat er in de VS in de komende 5 jaar zo’n 7500 kleine, commercieële drones het luchtruim zullen verkiezen.

Strenge regels

Voorlopig zal je in Nederland in een aantal grote steden zoals Amsterdam of Haarlem geen drone-bezorgdiensten hoeven te verwachten. Het hobby- en commercieel gebruik van drones mag mits je aan een reeks strenge eisen houdt. Op dit moment tolereert de Luchtverkeersleiding Nederland geen drone-vluchten in “Controlled Aerospace (CTR) gebieden. Deze steden vallen onder CTR Schiphol.