Plan voor drijvende luchthaven in de Thames

Plan voor drijvende luchthaven in de Thames

12-09-2012 08:46 Laatste update: 28-04-2018 16:07

Een drijvend vliegveld in de monding van de Thames zou Londen in de toekomst beter bereikbaar houden. 

In een half uur naar Londen vliegen? Dat kan in dit plan voor een nieuwe luchthaven genaamd Londen Brittania. Het vliegveld drijft in de monding van de Thames, een flink stuk dichter bij ons vasteland. Met tunnels onder het water door zijn de vier landingsbanen met Engeland verbonden. Op het land zijn drie terminals te vinden waarvan er een tussen Canary Wharf en het Olympic Park terecht komt. Met een snelle railverbinding is het centrum van Londen dan in veel kortere tijd bereikbaar. Ook pendelen een ferry en draagvleugelboot naar het continent.

"We laten het plan drijven op gigantische platforms", zegt Ian Mulcahey van architectenbureau Gensler, dat het concept lanceerde. Dat betekent dat de voor een luchthaven benodigde 3 bij 5 kilometer plus vrij luchtruim daaromheen niet van de gewilde bouwgrond rondom Londen af gaat. Dit plan betekent ook dat van de vijf (!) luchthavens die Londen rijk is er een (Heathrow) vrijkomt voor bouwactiviteiten. Ook daar is al een plan voor geopperd: Heathrow Gardens, met woonruimte voor 300 duizend mensen.

Grote voordelen van dit plan zijn volgens de makers het vrijkomen van bouwgrond en de onafhankelijkheid van de zeespiegelrijzing. Een luchthaven verder buiten de stad lijkt ook betere lucht boven Londen op te leveren. Maar onze man achter de stuurknuppel wijst ons erop dat de ligging van het nieuwe vliegveld - met de stad zuidwestelijk van de baan - betekent dat de meeste take-offs recht over de stad gaan lopen. Dat zou wel eens een slechter milieu dan nu kunnen opleveren.

Het drijvende plan baant wel de weg voor nieuwe gedachten. Wat als zo'n drijvende baan ook draaibaar zou zijn? Dan zouden alle banen tegelijk in gebruik kunnen zijn zodat je nog efficiënter kunt werken. Bovendien zou je nooit met zijwind hoeven landen, wat de kans op menselijke fouten verkleint. Dat betekent wel dat ook de aanvliegroutes met de windrichting mee veranderen. In het jaar 2020 misschien?