Postzegel van acht pagina's

Postzegel van acht pagina's

10-03-2010 09:43 Laatste update: 29-04-2018 06:33

Annemiek van Grondel

Richard Hutten ontwierp een postzegel voor TNT in de vorm van een klein boekje, ter ere van de 75ste Boekenweek.

Een wereldprimeur, noemt TNT het trots. Deze week, in de Boekenweek (van 10 tot en met 20 maart), verschijnt een speciale postzegel ontworpen door Richard Hutten. En wat kun je verwachten van een industrieel ontwerper die dagelijks met meubels en objecten in de weer is? Meer dan een plat vlak. In dit geval een postzegel in de vorm van een heus, acht pagina's tellend boekje.

Zagen we in 2006 al een verbazingwekkende postzegel die beweging suggereerde (een computeranimatie met beelden van schaatsers Ard Schenk en Yvonne van Gennip in actie, gemaakt door middel van lenticulaire techniek) nu worden we geconfronteerd met een tastbaar boekwerk. Ouderwets misschien, maar inderdaad nog nooit eerder vertoond. Tip voor digitale knutselaars: contacteer TNT met een creatief voorstel. Volgend jaar een postzegel in de vorm van een e-book?

De boekpostzegel verschijnt ter ere van de 75ste Boekenweek. Je kunt hem gewoon op een envelop plakken, waarna de ontvanger het miniatuurboekje met behulp van een perforatierandje kan afscheuren en lezen. De schrijver van het Boekenweekgeschenk, Joost Zwagerman, heeft zich ontfermd over de inhoud. Het is een 500 woorden vertellend verhaal, getiteld Wat is erger... , dat refereert aan zijn novelle Duel die iedereen gratis krijgt bij aankoop van ten minste 12,50 euro aan boeken. Het verhaal is een aanvulling hierop, maar kan ook zelfstandig worden gelezen.

Richard Hutten, die in 2008 van TNT de opdracht kreeg, ontwierp de postzegel samen met Damian Tatangelo, David Schäublin, Michaela Tomiskova en Joep Huisinga. Niet alleen is het kleinood driedimensionaal, ook op de cover wordt ruimte gesuggereerd. Hutten: 'Hierop is een foto afgebeeld van een driedimensionale opstelling van drie bij vier meter, dus precies honderd keer zo groot als de postzegel zelf. In de studio schoven we Boekenweekgeschenken in stapeltjes bij elkaar tot stoere letters, die van bovenaf gezien samen het woord Boekenweek vormen.'
Gebruikt zijn alle Boekenweekgeschenken van 1932 tot 2010 – als eerbetoon aan het 75-jarig jubileum –, die voor extra dieptewerking in verschillende hoogtes zijn gestapeld. In de computer werd het beeld vervolgens omgezet tot postzegelformaat. Op de cover van de postzegel staat de auteur afgebeeld tussen de Boekenweekgeschenken. Op de vloer is de tekst Nederland zichtbaar, geschilderd in het lettertype FF Offline, ontworpen in 1996 door Roelof Mulder. Een font, dat volgens Hutten goed aansluit op het ruimtelijk ontwerp.

De Boekenweekpostzegel meet 3 bij 4 centimeter en heeft een frankeerwaarde van 2,20 euro. Hij verschijnt in een oplage van 266.000 stuks en is naast de reguliere verkooppunten tijdens de Boekenweek ook te koop in de boekhandel.