Puik Art helpt ontwerpers met lanceren producten

Puik Art helpt ontwerpers met lanceren producten

23-01-2015 07:01 Laatste update: 28-04-2018 02:10

Zo kan de designer zich richten op waar hij goed in is: ontwerpen.

Het designlabel Puik Art brengt deze maand samen met 15 startende ontwerpers 15 nieuwe producten op de markt. Daarbij zit de kaarshouder Clipper van Veronique Baer die je aan je tafel klemt, een fruitschaal met vleesetende plant door Thomas van Rongen, van wie ook kaars Candela die eruit ziet als een raket op de markt komt, een stoere klok, een lamp en meer.

"De designers betalen we een royalty tussen de 7-10 procent, wat hoog is vergeleken met de standaard in de markt," aldus bedrijfseconoom Freek Claessen van Puik Art. Het verdienmodel zit in de tweede activiteit van Puik, betaalde ontwerp- of interieuropdrachten voor bedrijven als Van Gogh Museum, Hema, Waldorf Astoria, Gispen, Bolsius en RoyalVKB. Inmiddels zijn 20 bedrijven vaste klant. “We betalen designers voor de opdrachten en krijgen hier zelf uiteraard ook een deel van.”

“Daan en Freek helpen je bij alle vervelende dingen waar je als ontwerper gewoon niet op zit te wachten”, aldus een designer die zijn product met hulp van Puik Art internationaal zag gaan. Freek: “Designers zijn opgeleid om creatief te denken maar dit is vaak niet commercieel. Met mijn master Economics and Business aan de Erasmus Universiteit als basis kan ik ontwerpers commerciele begeleiding bieden. Doordat we bedrijven een collectief van designers bieden zijn ze sneller geneigd met ons in gesprek te gaan.”

De ontwerper voorop

Ten opzichte van initiatieven als Nieuw Duivendrecht, een label dat naast eigen ontwerpen ook producten van jonge ontwerpers in productie neemt, pakt Puik het anders aan en zet de ontwerper meer voorop dan het eigen label. Democratische marktplaats Crowdy House richt zich puur op verkoop, terwijl Puik de gehele productie plus alle investeringen voor rekening neemt. De Puikproducten zijn overigens wel bij Crowdy House (en ook op Etsy) te vinden.

De 15 nieuwe producten worden op vier designbeurzen aan inkopers gepresenteerd, te weten Show Up Amsterdam op 1-2 februari, de toonaangevende Salone del Mobile in Milaan april, het Parijse Maison et Objet in september en uiteraard in oktober op de Dutch Design Week in Eindhoven. Als geinteresseerde particulier ben je daar ook welkom.

Lees ook:

Steun een stoel met democratisch design

Echt design komt uit New Duivendrecht