Reviews: Xbox One veelbelovender dan PS4

21-11-2013 16:10 Laatste update: 28-04-2018 08:53

De Xbox One is volgens de eerste reviews veelbelovender dan de PS4. Maar voor wat je op dit moment krijgt, is hij nog wel te duur.

De eerste recensies van de Xbox One zijn binnen in de VS en Groot-Brittannië. In de eerste landen ligt Microsofts nieuwe spelcomputer deze vrijdag in de winkels. In Nederland moeten we wachten tot begin 2014. De Xbox One moet het uiteraard opnemen tegen Sony's Playstation 4, die vanaf 29 november wel in Nederland verkrijgbaar is. De PS4 heeft gemengde reviews gekregen. Grote vraag is dus: moet je wachten op de Microsoft-console?

Niemand vindt het hoekige ontwerp van de Xbox One-doos mooi en de prijs (100 euro meer dan PS4) is ook een minpunt. Maar de meeste recensenten loven Microsofts poging om met de Xbox One meer te leveren dan een spelcomputer. Meer dan de PS4 is de Xbox One bedoeld om een centrale rol te spelen voor entertainment in je huiskamer.

Dat is te zien aan de mogelijkheid om een decoder aan te sluiten, zodat je tv kan kijken in een hoek van het scherm, de ondersteuning van apps met multitasking, en de meegeleverde Kinect-sensor. Naast gamen met lichaamsbeweging moet ook spraakbediening dankzij Kinect belangrijker worden. Staat de Xbox One in stand-by dan is hij in 10 seconden opgestart als je 'Xbox on' zegt.

De eerste reviews geven de Xbox One allemaal een dikke voldoende. Polygon noemt de Xbox One 'een indrukwekkend huwelijk tussen software en hardware, die de lat voor apparaten in de huiskamer hoger legt'. De site geeft de console een 8. TheVerge geeft de console een 7,8, precies 0,1 punt hoger dan de PS4. De twee concurrenten zijn erg aan elkaar gewaagd. Maar Microsoft toont wel meer ambitie dan Sony, vinden de meeste recensenten.

De controller was al een van de beste punten van de Xbox en is weer licht verbeterd. Maar erg jammer is dat de koptelefoonpoort een eigen standaard gebruikt, waardoor je er geen gewone headsets op kan aansluiten. "De headset die is meegeleverd functioneert maar is een beetje beperkt. Het zou niet de enige optie moeten zijn", moppert Ars Technica.

De line-up aan exclusieve spellen is net als bij de PS4 nog niet al te groot, maar op dit punt lijkt de Xbox One iets positiever te worden ontvangen. Met name Forza Motorsports 5 krijgt veel handen op elkaar. Dat is momenteel het belangrijkste spel voor de nieuwe console. Ook zombiegame Dead Rising 3 en het schattige Zoo Tycoon zijn over het algemeen goed beoordeeld. "Zoo Tycoon en Forza zijn geweldig, beter dan wat er momenteel beschikbaar is voor de PS4", vindt The Verge.

De nieuwe Kinect Sports Rivals en Just Dance tonen wel de potentie van de nauwkeurigere lichaamstracking met Kinect, maar het wachten is nog altijd op betere Kinect-implementaties in gewone games. De stembediening met Kinect kan ook erg handig zijn, vindt The Verge, mits het goed werkt. "Stembediening is niet verplicht, maar het is soms wel de snelste manier. Op dit punt verslaat de Xbox One de PS4", schrijft Fortune.

Een bijzondere mogelijkheid is om apps in de zijkant van het scherm te draaien, terwijl je een game speelt, de zogeheten snap-functie, ook bekend uit Windows 8. Polygon wil dat graag voortaan op elke gameconsole zien. Complex noemt de Snap-functie erg 'indrukwekkend'. "Je kan tijdens het spelen van een game even iets opzoeken op Internet Explorer aan een kant van het scherm, of tijdens het streamen van een film op Netflix even checken of een tv-programma al is afgelopen. Schakelen tussen apps gaat erg makkelijk."

De Xbox One kan wel veel, maar het kost wel veel tijd om het te leren, vindt Wired. Het blad had wat moeite om vanuit de 'snapped view' (met een app in de zijkant) terug te keren naar fullscreen, maar kwam er uiteindelijk achter hoe dat werkt: "Je kan 'Xbox, switch' zeggen of de Xbox-knop dubbelklikken. Daar hadden we zelf niet aan gedacht."

Als een van de grootste minpunten noemen de reviewers het vrij ongeïnspireerde ontwerp van het apparaat. "Hij ziet eruit als een doos met scherpe hoeken. En hij maakt nog altijd redelijk wat geluid", klaagt Ars Technica. De onhandige tv-integratie kan nog stukken beter. "Een wirwar aan menu's en overlays en doodlopende straten", stelt The Verge.

Microsoft moet de werking van de Xbox One als entertainmentsysteem in de huiskamer verder verbeteren om de hogere prijs te rechtvaardigen, vindt Ars Technica. "Functies als voice control en multitasking zijn die extra 100 dollar nog niet waard." De recensent van Kotaku zou de Xbox One zelf nog niet meteen kopen. "Maar het is lovenswaardig wat Microsoft probeert te doen. Het gaat de goede kant op." De Britse krant The Telegraph concludeert: "Je koopt het potentieel. De Xbox One is nu geen must-have, zeker gezien zijn prijskaartje. Het is nog een overbodige luxe, maar wel eentje met een rooskleurige toekomst."