Slimme snelweg maakt eigen stroom

tags:
Userpica

Nederlands eerste elektronische snelweg is intelligent, groen en sexy.

Interactieve verkeerswegen die naast warmte ook data kunnen opslaan, hebben de toekomst. Dat zegt Roland de Waal van bouwgigant Heijmans. Real time informatie over de toestand van het wegdek komt er aan. Met digital designer Daan Roosegaarde wordt zo'n smart highway ook nog energieopwekkend.

Uit de weg gegenereerde energie vult oplaadpunten voor elektrische auto's en voedt de snelwegverlichting. Roosegaarde: "Wat is er mooier dan als je straks in de file of voor het rode stoplicht zit te wachten en je ter plaatse brandstof kunt tappen? We willen van een saaie snelweg een ervaring maken!"

Roosegaarde baseert zijn Sustainable Highway op zijn Sustainable Dancefloor die in Rotterdam energie opwekte. "Principieel is er geen verschil tussen een volle dansvloer die eigen stroom opwekt en een drukke snelweg. Het verkeer zelf levert de power om zo’n weg met LED-lampen te verlichten en elektrische auto’s of scooters op te laden." Het Heijmans-concern wil de ideeën van Roosegaarde nu zo snel mogelijk in commercieel asfalt gieten en voegt er zelf ook innovaties zoals warmteopslag aan toe.

Het ontwerpen van zo'n weg die via inductie stroom levert gebeurt samen met autofabrikanten, bandenmakers, whizz-kids, regering en investeerders. "Het is een combinatie van smart design en magnetisme", schrijft Roosegaarde vanuit zijn tweede studio in Sjanghai. "De ontwikkeling van tv van zwart-wit via kleur naar plasma, LCD en 3D heeft niet geleid tot betere programma's. Daar ligt de rol van de ondernemer en ontwerper: het medium verbinden met de boodschap, technologie met ideologie versmelten."

Daan Roosegaarde timmert als posterboy van New Dutch Digital Design stevig aan de weg. In China heeft hij voet aan de grond via de Dutch Design Workspace waarvandaan ook architecten MVRDV, fietsenmaker VanMoof, en mediabedrijf NorthernLight de Chinese markt betreden. NAi bracht een boek uit, Bright maakte een cover en een screenzine over Roosegaarde. Afgelopen week was zijn doorzichtige jurk Intimacy 2.0 zelfs te zien bij RTL Boulevard.

Over twee jaar begint wegenbouwer Heijmans met testen. "Over 5 jaar ligt er wat ons betreft zo'n weg." Op de A15 spelen ook groene plannen.

UPDATE 13/4: Studio Roosegaarde geeft bij navraag deze aanvulling:

Dit is een greep wat de Smart Highway binnen 5 jaar moet kunnen:
1_Stroom uit wegdek halen (piezotechniek in het asfalt bij stoplichten of bruggen/viaducten of plekken waar men remt). Dit kan worden gebruikt om de weg van low energy LED licht te voorzien.
2_Stroom uit grassoorten halen die langs de autoberm groeien.
3_Verwarmingsbuizen met stromend koud water in het asfalt, Deze warmte kan oa. worden gebruikt voor stadverwarming. Het wegdek wordt een groot zonnepaneel dat warmte harvest. In de winter kan het systeem omgekeerd worden toegepast waardoor je geen zout hoeft te strooien (minder files, ongelukken en gaten in de weg).
4_File = laden. Inductie in snelweg, zodat elektrische auto's zich tijdens het rijden kunnen opladen.
5_Interactieve belichting (licht volgt je waar je rijdt a la Roosegaarde's interactieve 'Dune'), en dus is minder licht/ electriciteit nodig.
6_Witte strepen in het wegdek geven licht (scheelt stroom en stalen lantaarnpalen).
7_Strategisch geplaatste geulen langs de weg breken de geluidsgolven, waardoor geluidsoverlast vermindert (zonder het landschap te vervuilen met geluidswallen).
8_Dynamische signalering en vangrails. Afhankelijk van de drukte verschuift een baan naar links of recht. Zo heb je een "extra" rijbaan in de richting waar je file verwacht, zonder extra asfalt.
9_en nog veel meer.....

De energiestroom wordt dus op verschillende manier opgewekt en gereduceerd, het is een heel breed project. Daarnaast is het een innovatie, maar ook bedoeld om dit een ervaring te maken voor de gemiddelde automobilist (en dus niet alleen puristische fact-sheets). Heijmans investeert hier zwaar in, dus het zijn allemaal realistische opties.

door Ingeborg van Lieshout, 12-04-2012 12:02 12 reacties, 9547 views

Koen88, 2 jaren geleden
afbeelding van Koen88

Leuk voor hem, maar in Amerika zijn ze hier al jaren mee bezig om het te ontwikkelen en liggen er al een aantal "pilots" op en onder het wegdek.

Tanja22, 2 jaren geleden
afbeelding van Tanja22

Tsja, een schilderij bestaat ook al maar je kan nog steeds een nieuw meesterwerk maken....

Koen88, 2 jaren geleden
afbeelding van Koen88

Maar je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Tanja22, 2 jaren geleden
afbeelding van Tanja22

true! heijmans steekt hier miljoenen in; dus dat zullen ze zeker niet doen. wel tof hoor van die americane

Asjemenou, 2 jaren geleden
afbeelding van Asjemenou

"Een sigaar uit eigen doos."
Ik ga hier niet een hele natuurkundige uitleg geven, maar volgens de wet van behoud van energie gaat dit per saldo niks opleveren. Door het systeem van inductie en het daarmee opgewekte magnetisme waar hier over gesproken wordt, wordt een auto afgeremd en moet de moter dus meer brandstof verstoken om toch vooruit te komen. Hiermee wordt de auto dus een inefficiente energiecentrale met meer uitstoot per kwh dan een energiecentrale. Beter is het om bijv. de weg als zonnewarmtecollector te gebruiken, die energie wordt ons namelijk gratis "toegestuurd". Dat systeem kan ook meteen de warmte (her)gebruiken die onze autobanden door wrijving opwekken.

Diatopia, 2 jaren geleden
afbeelding van Diatopia

@ alsjemenou Wellicht zou het dan handig zijn om de magneten te gebruiken om de auto's sneller te laten gaan en de electriciteit via zonnecellen op te wekken. Auto schoner en stiller. Omliggende bewoners blij. Zoiets ?

Sighvatssohn, 2 jaren geleden
afbeelding van Sighvatssohn

@alsjemenou: tenzij ze natuurlijk stiekem een perpetuum mobile hebben uitgevonden!

"Dit is een weg die onder meer inductiestroom teruglevert aan het verkeer dat er overheen rijdt. Deze energie uit de weg genereert verlichting en vult oplaadpunten voor elektrische auto’s".

Heijmans is de weg kwijt...

Ingeborg van Lieshout, 2 jaren geleden
afbeelding van Ingeborg van Lieshout

die "sigaar" gaat ook op voor de duurzame dansvloer. En dan te bedenken dat een mens een zeer onzuinige omzetting van calorieen is. aan de andere kant maak je dat dansje ook zonder die dansvloer. Gaat dat ook op voor de auto of is de opbrengst uit de duurzame snelweg direct op de benzinemeter terug te lezen?

Asjemenou, 2 jaren geleden
afbeelding van Asjemenou

Inderdaad Ingeborg, ook die dansvloer ontkomt niet aan de wet van behoud van energie. De dansvloer beweegt een beetje mee en zet die beweging om in energie. Dat betekent dat de dansers zich ietsje meer moeten inspannen om hetzelfde dansje te maken. Maar dansen is - hoe plezierig ook - eigenlijk een bezigheid waarbij we sowieso veel energie verspillen, dus als een deel daarvan hergebruikt kan worden is dat mooi meegenomen.
Bij een auto wil je de hoeveelheid verspilde energie zo laag mogelijk houden. Denk daarbij aan wrijvingsweerstand van banden op wegdek, luchtweerstand etc. Dus een systeem toevoegen dat nog meer weerstand opwerkt zul je in het verbruik gaan merken.

lidewij, 2 jaren geleden
afbeelding van lidewij

ik ken via Heijmans het project goed
inderdaad op de hele weg zou dit niet werken, maar op plekken waar de druk verandert zoals bij stoplichten of bruggen werkt dit wel. Maar deze smart highway is veel meer dan dat, zoals stroom halen uit bermgras, embedded solars, interactieve LED belichting etc. Dus innovatie maar ook ervaring
@ingeborg, wellicht wijs een verfijing in de tekst aan te brengen?

screenie, 2 jaren geleden
afbeelding van screenie

Ik vind het een applaus waard dat iemand zoals Heijmans hierin durft te investeren. Ja, misschien staat de smart highway wel in z'n kinderschoenen, maar met die 'het kan niet'-mentaliteit wordt het natuurlijk nooit wat. Het is belangrijk om in onderzoek te investeren, maar misschien wel belangrijker is het om dit soort initiatieven toe te juichen. Vind het jammer om te zien dat het gelijk weggeschoven wordt als een 'perpetuum mobile'. Ondertussen zetten de Amerikanen gewoon door..

Sighvatssohn, 2 jaren geleden
afbeelding van Sighvatssohn

Heeft helemaal niks te maken met een "het kan niet mentaliteit". Het is een beetje als dansen in mul zand. Leuk dat het energie oplevert, maar het kost nog veel meer energie. Elk systeem dat energie opwekt heeft een nu eenmaal een negatief rendement. Dus een auto hiervoor gebruiken is gewoon niet zo'n slim idee.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 34 bezoekers online.