Snowden prijst Apple's privacybeleid: 'Goed voor consumenten'

Snowden prijst Apple's privacybeleid: 'Goed voor consumenten'

18-06-2015 08:30 Laatste update: 27-04-2018 23:36

Edward Snowden prijst Apple, omdat het bedrijf volgens de klokkenluider producten en in plaats van persoonlijke gegevens verkoopt.

Het is te danken aan klokkenluider Edward Snowden het belang van digitale privacy breed op de agenda is komen te staan. Meer mensen vinden het nu belangrijk dat hun informatie online goed versleuteld is, dat niemand er bij kan en dat niemand er misbruik van maakt. Apple speelt de laatste tijd steeds meer in op dat sentiment, en zet zich daarmee af van onder meer Google en Facebook. En dat is goed nieuws, zei Edward Snowden tegen Techcrunch

Het maakt volgens Snowden niet uit of Apple en zijn ceo Tim Cook privacy echt belangrijk vinden. Het gaat er volgens de klokkenluider vooral om dat Apple er nu commercieel voordeel bij heeft om zich af te zetten tegen concurrenten als Google. "Apple kan zeggen 'wij verzamelen en verkopen geen informatie. Wij maken en verkopen apparaten die superieur zijn.' Dat is goed voor de privacy, en goed voor consumenten", aldus Snowden.

Privacy als stokpaardje

Volgens Snowden moet de consument fabrikanten steunen die durven te innoveren. Bedrijven moeten volgens Snowden meer achter hun eigen gebruikers gaan staan, ook al is het nu populair om gegevens te verzamelen en aan adverteerders te verkopen. Of zulke bedrijven dat nu menen of niet, we moeten er volgens Snowden achter gaan staan.

"Als het in de toekomst alsnog van die positie terugkrabbelt, is dat een veel grotere klap voor Apple omdat het dan het vertrouwen van en een belofte aan klanten heeft geschaad", zegt Snowden. "Maar gezien de positie die Tim Cook tot nu toe heeft ingenomen, en de gepassioneerde manier waarop hij over privacy praat, denk ik dat hij zijn beloftes gaat houden", aldus de klokkenluider.

'Charme-offensief Google'

Apple kan het zijn grote concurrent Google inderdaad moeilijk maken op privacygebied, simpelweg omdat Apple zijn geld verdient me het verkopen van dure telefoons, computers en gadgets. Google verdient zijn geld grotendeels met adverteren, en al verkoopt het data van gebruikers niet door is het wel afhankelijk die info bij het maken van advertentieprofielen. Maar ook Google is onlangs al een charme-offensief over privacy begonnen. En uiteindelijk wordt vooral de gebruiker er beter van als de grote bedrijven privacy als stokpaardje gaan gebruiken.


Lees ook:

Apple-oprichter Wozniak: Snowden is een held

Snowden hekelt anti-privacykoers Nederlandse regering