Social media experts zijn de nieuwe paarse broeken

Social media experts zijn de nieuwe paarse broeken

28-06-2012 11:27 Laatste update: 28-04-2018 17:09

Het aantal zelfverklaarde social media experts en adviseurs blijft maar groeien op LinkedIn. 

Een jaar geleden hadden we in ons land nog maar 2.254 social media experts, ondertussen is dat aantal op LinkedIn met 34 procent gegroeid tot 3.013. Dat is althans te lezen in het boek Social Media Expert in een Week van Jeroen Bertrams. Maar de vaart zit er in op internet: het aantal zelfuitgeroepen Twitter-trendwatchers op LinkedIn is ondertussen tot 3.080 toegenomen. Daarmee is het ambacht van Facebook-turen op LinkedIn een stuk beter vertegenwoordigd dan iets praktisch als, zeg maar wat, loodgieter. Daar vind je er op het sociale netwerk maar een karige vierhonderd van.

Die experts komen niet zomaar uit de lucht vallen. Die worden vermoedelijk getraind door de 8.167 social media adviseurs die je inmiddels op LinkedIn vinden kan. Ook een flinke groei ten opzichte van vorig jaar: toen waren nog maar 6.382 Nederlanders social media adviseur. Daarmee is de kous verre van af: wie zoekt naar 'social media consultant' vindt bijna 14.000 resultaten, een groei van 31 procent ten opzichte van 2011.

Verwarrend al die titels, vind ook het Interactive Advertising Bureau, dat eind vorig jaar opriep om termen als ‘social media goeroe’ en ‘social media expert’ af te schaffen. Ook hebben ze een handleiding ‘social media expert inhuren’ online gezet. De explosieve groei doet Jeroen Bertrams denken aan de internetbubbel van 1999. Tijdens de piek “groeide het aantal e-business adviseurs explosief door een enorme stijging in vraag naar adviseurs”, aldus Bertrams. “De laatste tijd groeit de vraag van bedrijven naar social media adviseurs snel en daarop spelen vooral veel freelancers in door hun kennis over social media uit te breiden en hun titel op LinkedIn aan te passen."