Sociale problemen bestrijden met frietsaus en ruimteprogramma

Sociale problemen bestrijden met frietsaus en ruimteprogramma

06-12-2013 11:58 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Dewi Pinatih

Ontwerpers bedenken originele handreikingen voor taaie sociale vraagstukken.

Problemen als obesitas, financiële bewusteloosheid en pestgedrag op straat, die echt bestaan maar waarvoor de oplossing niet eenduidig is. Het project Social Design for Wicked Problems onderzoekt of ontwerpers en kunstenaars met hun artistieke kijkwijze uitkomst kunnen bieden.

Het traject is allesbehalve standaard. Drie ontwerpteams werken aan de problemen die aangedragen werden door Nationale Nederlanden, Stadsdeel Amsterdam-West en vanuit de maatschappij (in het geval van obesitas). Het hele werkproces wordt open gedeeld: eerste ideeën, strubbelingen, inspiratie- en eurekamomenten, en iedereen mag meepraten.

Het team dat bestaat uit ontwerpersduo Muzus en ontwerper Jorge Manes Rubio werkt aan het pestgedrag dat leeft op het Columbusplein in Amsterdam-West. Het is een wijk waar mensen met een grote verscheidenheid aan afkomst samenwonen. Bij kinderen kan een dubbele afkomst – die naast Nederlands op school, thuis ook nog een andere identiteit meekrijgen - tot onaangepast gedrag leiden. Vooral wanneer ze in de buurt ook nog 's te maken hebben met verschillende groepen, kliekjes en de bijkomende buitensluiting. Elsevier deed er verslag van onder de veelzeggende titel "Niet weer zo'n projectje".

Muzus en Manes Rubio besloten een identiteit te creëren die alle kinderen op het Columbusplein verenigt. Eén die hip is én die kan fungeren als paraplu voor alle activiteiten die al in de buurt georganiseerd worden.

Met een vlag en een paspoort is de micro-natie van het Columbusplein inmiddels opgericht. Door actief mee te doen in de wijk kunnen mensen stempels in dat paspoort verdienen die weer ingewisseld worden voor de lokale valuta, voyages geheten, die in de wijk te spenderen zijn. Ook is er een democratisch verkozen nationale frietsaus, een postzegel en komt er een eigen kledinglijn.

Volgens de ontwerpers doe je als land niet mee zonder eigen ruimtemissie. Entree: het Columbusplein Space Program. De kids die de beste kites maken, verdienen hier de meeste streetcred. Want niemand is zo gek om de beste astronaut van de straat te pesten.