Special: Trein App populair op iPhone

Special: Trein App populair op iPhone

15-10-2008 10:01 Laatste update: 29-04-2018 14:49

'Trein' voor de iPhone van student Dennis Stevense is een hit.

Van niets naar nummer één in de lijst betaalde Apps. Maar wat doet de NS zelf?

Dennis Stevense, student technische informatica in Delft, bouwde Trein, een iPhone-programma waarmee je de online informatie van de NS op een volledig voor de iPhone geoptimaliseerde manier kunt bekijken. Je ziet meteen waar vertragingen zijn, op welk perron je moet overstappen en je kunt per station de actuele vertrektijden zien. Ook is het mogelijk reizen te plannen en op te slaan.



De Trein-app verscheen op 2 oktober in de App Store en belandde binnen mum van tijd op de eerste plek in de lijst betaalde programma's. Trein is niet gratis, maar kost 2,39 euro. Te lezen aan de vele tientallen recensies in de App Store is het dat geld echter wel waard.

Reactie NS
Maar de NS ligt dwars, omdat het bedrijf ook een eigen iPhone-app in ontwikkeling heeft. Vorige week liet een NS-woordvoerder Bright al weten dat het bedrijf 'geen toestemming had gegeven' voor de Trein-app. 'Een andere student die zo'n App wilde maken, heeft ons eerst vooraf netjes gevraagd en hem hebben we ook geen toestemming gegeven. We zijn namelijk zelf ook bezig met een soortgelijke applicatie voor de iPhone', zegt NS-woordvoerder Michiel Jonker.

Vrijdagmiddag zegt Jonker dat de NS Stevense deze week in een gesprek wil vragen om verwijdering van de applicatie. Volgens hem worden er wel enkele rechten geschonden. 'We willen dit op een rustige manier oplossen.'

Maar Stevense geeft zo snel nog niet op. Bright sprak hem.

Hoe lang ben je bezig geweest met het maken van Trein?
Fulltime ongeveer een week, maar wel verspreid over drie weken. Daarna heb ik hem bij Apple ingediend. Een week later kreeg ik te horen dat er nog een bug in zat en dat klopte. Die heb ik er toen uitgehaald en vervolgens duurde het nog een week voordat Trein in de App Store stond. Apple liet mij dat zelf niet weten, maar opeens kreeg ik allemaal reacties van de eerste gebruikers.

Hoe snel groeide het gebruik?
Binnen twee dagen stond ik in de top 20 betaalde applicaties. En zonder iets aan marketing te doen stond ik al snel op de eerste plek. Daarna zijn allerlei iPhone-fansites erover gaan schrijven en nam het aantal kopers nog sneller toe.

Hoeveel mensen hebben Trein al gekocht?
Het exacte getal noem ik niet, maar het is al meer dan duizend.

Waarom kost hij 2,39 euro?
Ik heb er veel tijd en moeite in gestoken om de applicatie zo perfect mogelijk te maken en helemaal af te stemmen op de iPhone, dus ik vond dat het best wat mocht kosten. Ik zie soms iPhone-apps die er bagger uitzien.

Waar haal je de gegevens vandaan?
Trein haalt die op van de mobiele site van de NS (m.ns.nl).

Mag dat zomaar?
Ik ben van mening van wel. Op dit soort gegevens zit volgens mij geen auteursrecht. Omdat het een bijproduct is van hun bedrijfsvoering geldt volgens mij ook het databankrecht niet. Ze hebben informatie over storingen en vertrektijden toch al, het is daarom een spin-off, en dat geldt als een uitzondering in de wet.

Al iets gehoord van de NS?
Nee, nog niet...

Kan de NS de toegang blokkeren?
Dat moeten ze alle bezoeken via Apple's Safari-browser blokkeren, maar dat lijkt me niet verstandig.

Houd je gegevens van gebruikers bij?
Nee, helemaal niets.

Waar ben je het meest trots op?
Dat de interface van Trein echt goed past bij de iPhone. Ik kom veel andere programma's tegen met brakke en lelijke vormgeving. Ik heb me heel erg aan de conventies van de iPhone gehouden.

Nog een andere verklaring voor het succes?
De iPhone is natuurlijk vooral populair bij wat jongere mensen en die gaan relatief vaker met de trein.

Wat is de meest gehoorde feedback?
Mensen willen graag dat ik er ook andere openbaar vervoermiddelen, zoals bus en tram, aan toe voeg, maar dat kan niet, want die gegevens staan niet zo toegankelijk online.

Wat zou je nog graag willen toevoegen?
Apple komt mogelijk met een notificatiedienst, waarbij ik bijvoorbeeld meldingen over storingen naar gebruikers zou kunnen pushen, zonder dat ze Trein hebben openstaan.

Nog plannen voor een volgende iPhone-app nu deze zo goed verkoopt?
Nog niets concreets. Maar de volgende moet wel iets internationaals worden.



Juridisch
ICT-advocaat Olivier Oosterbaan geeft Stevense gelijk dat niet duidelijk is dat zijn App rechten van de NS schendt. 'Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat de database met treintijden bescherming krijgt. En, als de database al bescherming krijgt, is het niet vanzelfsprekend dat de maker met het aanbieden van de App inbreuk pleegt.'

Volgens hem moet de NS voor databankbescherming bijvoorbeeld laten zien dat ze geld heeft gestoken in de database zelf, en dat deze niet alleen het resultaat is van het doen rijden van de treinen. 'Dat lukt de NS misschien nog wel, maar dan is het nog de vraag of de maker van de App inbreuk zou maken. Het zijn tenslotte de gebruikers die de treintijden opvragen. En dat maakt dit voorval juist zo uniek.'