Speciale iPad-versies bladen nog flop

Speciale iPad-versies bladen nog flop

30-03-2012 07:39 Laatste update: 28-04-2018 18:42

Het is nog te vroeg om succesvol verrijkte versies van tijdschriften op de iPad te verkopen, stellen AutoWeek en Veronica Magazine.

Papieren media blijven worstelen met het uitgeven van iPad-edities. Tot nu toe blijft het vooral bij dezelfde inhoud in dezelfde vorm verspreiden op een nieuw apparaat, zoals ook de meeste kranten doen. Onder de tijdschriften waren Veronica Magazine en AutoWeek twee van de eerste bladen die hun magazines op de iPad ook uitbreidden met allerlei extra's, zoals filmpjes, extra foto's, aanklikbare elementen en links. Maar de twee tijdschriften zijn daar onlangs mee gestopt. Ze zijn weer teruggestapt op het verspreiden van 'platte PDF's', schrijft Villamedia.

De AutoWeek-editie werd op de iPad-app maar 2 duizend keer per week gedownload en dat was onvoldoende. Bij Veronica Magazine ging het om drieduizend gratis downloads van zijn iPad-tijdschrift. AutoWeek erkent tegenover Villamedia dat het te vroeg geld en tijd heeft gestoken in extra's voor de iPad. Er zou te weinig animo zijn om daarvoor te betalen. Hoofdredacteur Robert van den Ham: "We zijn voor de muziek uitgelopen, en op het moment dat het niet aanslaat moet je zo groot durven zijn om de stekker eruit te trekken."

AutoWeek, onderdeel van de grote uitgever Sanoma, werkt nu aan een nieuwe versie van zijn app: geen tijdschrift meer, maar een nieuwsapp met extra nadruk op social media en video. Lezers krijgen bijvoorbeeld pushberichten als er nieuws is over hun favoriete automerk. Veronica Magazine wil uiteindelijk wel naar betaalde content op de iPad, maar richt zich voorlopig meer op inspelen op persoonlijke voorkeuren van gebruikers, met bijvoorbeeld alerts over favoriete series in zijn onlangs uitgebrachte tv-gids-app.

Overigens zijn er ook tijdschriften die alleen op de iPad bestaan die wel een succes zijn, zoals reismagazine TRVL, waarvan binnenkort de 50e editie verschijnt. Dit Engelstalige iPad-blad, gemaakt in Nederland, heeft in totaal al bijna een half miljoen lezers getrokken.