Spotify al bijna lucratiever voor labels dan iTunes

Spotify al bijna lucratiever voor labels dan iTunes

24-07-2012 13:00 Laatste update: 28-04-2018 17:09

Waar Spotify eerst een weinig lucratieve praktijktest leek, begint het nu serieus geld op te leveren.

Ruim twee jaar geleden kregen wij in Nederland als een van de eerste landen na thuisbasis Zweden toegang tot Spotify. Het was even aftasten, maar al snel sloot de zuinige Hollander het voordelig onbeperkt en legaal muziek luisteren in het hart. Toch zijn de geluiden rondom Spotify lang niet altijd positief. Het zou voor artiesten erg weinig opleveren vergeleken met andere online mogelijkheden, laat staan cd's.

Maar de platenlabels hebben inmiddels wel veel baat bij Spotify, blijkt uit een rondgang door VPRO's 3voor12. Spotify valt bij de labels wel degelijk in de smaak, alleen op een andere manier dan met traditionele verkoop. Top Notch-oprichter Kees Koning doet bijvoorbeeld de volgende verrassende uitspraak: "Bij Top Notch komt inmiddels bijna net zo veel omzet uit Spotify als uit iTunes. In een half jaar tijd is het zo ongeveer verdubbeld."

Ook bij muzieklabel Universal Music zijn ze enthousiast. Managing director Norbert Plantinga: "De inkomsten uit Spotify zijn het afgelopen jaar sterk gestegen. Wij verwachten dat aan het eind van dit jaar de maandelijkse omzet uit Spotify die uit iTunes voorbij is." Waar komt die tegenstelling in tevredenheid dan vandaan? De hits. Waar de transactie in het tijdperk van het (digitale) album ophield bij de aanschaf, daar loopt die nu door.

Iedere keer dat iemand op Spotify een nummer aan klikt, rinkelt bij de platenbaas de kassa. Hele kleine bedragen per keer maken op den duur alsnog een flinke winst. Ondertussen hebben platenlabels volledig inzicht wat voor soort luisteraar naar welke muziek luistert, en hoe. Niet heel verrassend zijn dat bij succesverhalen op Spotify vooral jongeren. Die luisteren geen hele albums, maar heel vaak een nummer.

Zo is de ouderwetse hit dus weer belangrijker dan ooit. Jammer alleen dat het nog steeds de radio die de hits bepaalt. Het daadwerkelijke doorbreken lijkt door Spotify op zich niet veel makkelijker geworden.