Spotify verliest meer dan 200 labels

tags:
Userpica

Een distributeur die meer dan 200 muzieklabels vertegenwoordigt, heeft zijn hele catalogus teruggetrokken uit Spotify, Napster, Simfy en Rdio.

De aanleiding voor het terugtrekken was een studie uitgevoerd door NPD Group en NARM.  De studie claimt dat streamingdiensten zoals Spotify de verkoop van muziek op cd of via online muziekwinkels ontmoedigen. ST Holding die zich focust op de stromingen techno, dubstep, grime en bass vroeg aan al 238 labels of ze hun muziek nog wilde streamen via Spotify. Slechts vier labels wilden hun muziek nog op Spotify aanbieden.

‘Als distributeur moeten we doen wat het beste is voor onze labels. De meerderheid van hen wil hun muziek niet aanbieden via deze diensten vanwege de lage omzet en de nadelige effecten op de verkoop. Voeg daar het gevoel aan toe dat de muziek zijn bijzonderheid verliest door de exploitatie als lage waarde/gratis handelswaar. Een citaat van een van onze labels: "Let’s keep the music special, fuck Spotify",’  aldus een statement van ST Holdings.

In een reactie op ST Holding zegt Spotify dat ze het besluit respecteren maar hopen dat de groep van gedachten verandert. ‘Op dit moment hebben we al miljoenen consumenten overtuigd om voor muziek te betalen en weg te bijven van illegaal downloaden waardoor echt inkomsten voor de muziekindustrie gegenereerd worden. Artiesten kunnen en krijgen zeer substantiële inkomsten van Spotify en als Spotify groeit dan zullen deze inkomsten blijven groeien.’ Spotify zegt dat het in drie jaar tijd 150 miljoen dollar aan rechthebbenden heeft uitbetaald.

door David Lemereis, 21-11-2011 10:14 18 reacties, 2409 views

seller, 3 jaren geleden
afbeelding van seller

De muziek-industrie..... WAKKER WORDEN!!!!!

Android BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van Android BRIGHT.app gebruiker

Fuck labels! In dit Internet tijdperk zou de consument bijna rechtstreeks zaken kunnen doen met de artiest. Dan valt er voor de artiest genoeg te verdien zonder dat de consument een poot wordt uit gedraaid...

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Fuck spotify. Artiesten krijgen maar 0,001 cent per gedraait liedje!

Android BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van Android BRIGHT.app gebruiker

En hoeveel krijgt diezelfde artiest per gedraaid liedje op een cd? Misschien nog wel minder als je hem vaak draait.

bert, 3 jaren geleden
afbeelding van bert

Stel ze krijgen een dubbeltje per liedje op een CD, dan moet jij ieder nummer van die CD in Spotify 666 uur draaien (10000x) voor dezelfde opbrengsten. Komt ieder liedje de neus uit, hoe goed je het ook vind.

SpacyRicochet, 3 jaren geleden
afbeelding van SpacyRicochet

Het argument is natuurlijk, zijn de Spotify klanten mensen die anders dezelfde muziek legaal (want, Nederland), maar zonder te betalen zouden downloaden? Als dat wel zo is, dan biedt Spotify alleen maar inkomsten die ze anders niet hadden gekregen.

Zijn de klanten van Spotify voormalig CD-kopers die dezelfde CD-kopers? Dan hebben de labels gelijk.

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Het andere alternatief op dit moment is itunes, voor mij dan maar daar kocht ik ook al niet het hele album maar het leukste liedje. Kassa! 1 euro. Waarvan ook bijzonder weinig naar de artiest gaat. Laten we eerlijk wezen muziek heden ten dage gaat volgends mij meer naar de echte beleving > concerten en optredens dus. Daar moet het verdient worden. Al het andere is promotie. En wees toch eens eerlijk je gaat toch niet de muziek in om kogel rijk te worden of om de royalties? De bands die niet op spotify willen prima maar er is zo weinig alternatief. Wie stapt nog wel een de freerecordshop binnen dan voor een cdtje? Ik niet.

beurtbalkje, 3 jaren geleden
afbeelding van beurtbalkje

Ik ken een aantal muzikanten, die niet rijk willen worden, maar simpel van muziek willen bestaan. Dat lijkt me toch niet teveel gevraagd. Maar ook zij zeggen dat de inkomsten uit CD's of andere verkoop van muziek daarvoor lang niet voldoende is. En met diensten als spotify en i-tunes krijgen ze vrijwel niets.
Dus komen hun inkomsten uit andere dingen, zoals promotie en concerten. Ik koop tegenwoordig daarom geen CD meer, maar een veels te duur concert shirt.
Ik heb de afgelopen drie jaar geen CD meer gekocht.
Over drie jaar is er geen cd meer te koop.

Hansje, 3 jaren geleden
afbeelding van Hansje

"Let’s keep the music special, fuck Spotify"

Hahahah, let's keep the music special? Techno-tracks waarvan er honderden per week gereleased worden? De ene nauwelijks te onderscheiden van de ander? het probleem is dat iedere zolderkamer deejay tegenwoordig denkt recht te hebben op het grote geld omdat ie met Ableton een leuk dansmuziekje in elkaar kan knutselen. De echte muzikanten weten waar ze geld mee kunnen verdienen: avond aan avond optreden! Dat is de essentie van muziek: live spelen! En als je goed bent kom je vanzelf in steeds grotere zalen te staan en ga je vanzelf steeds meer geld verdienen. En als je niet goed bent? Dan ga je een echte baan zoeken.

Breinpijn, 3 jaren geleden
afbeelding van Breinpijn

Niemand wil meer CD's kopen, behalve als verzamel object. De rest gaat tegenwoordig gewoon digitaal. Dus de logica klopt gewoon niet.

De platenmaatschappijen hebben gewoon niet door dat de CD zijn beste tijd gehad heeft en dat het vervangen is door MP3's.

iOS BRIGHT.app gebruiker , 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Uiteindelijk wint het vrije beleid het altijd. In dit geval is dat spotify. Artiesten moeten blij zijn met de toegankelijkheid en de grootste inkomsten uit optredens en merchandise halen. Al voor het illegale downloaden begon kwam 80 % uit optredens en slechts 15 % uit cd verkoop. Merchandise is steeds belangrijker geworden en is tegenwoordig goed voor 7% tot 15%. De artiesten doen ook niet moeilijk maar vooral de platenlabels omdat voor hen de belangrijkste inkomsten komen uit de rechten op liedjes.

Breinpijn, 3 jaren geleden
afbeelding van Breinpijn

Coldplay en Metallica zijn wel van die dramtitten die lopen te zeuren over inkomsten derving omdat er mp3's verspreidt worden.

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Ze leren het nooit die labels!!

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Inderdaad, de cd en mp3 tijd is overrr. Optreden voor je geld, cd's verkopen verdiener iedereen behalve de artiest aan.

Breinpijn, 3 jaren geleden
afbeelding van Breinpijn

Een goed voorbeeld dat online verkoop wel werkt is de CD van System of a Down die je gratis kon downloaden of de CD van Radiohead die je tegen elk aannemelijk bod kon downloaden.

Er zijn dus ook artiesten die wel meegaan met de tijd. Nu de labels nog.

Knocks, 3 jaren geleden
afbeelding van Knocks

Ik heb Spotify ongeveer 1,5 jaar intensief gebruikt. Maar ik ben het op een gegeven moment niet meer gaan gebruiken, omdat er op een gegeven moment steeds minder muziek op te vinden was. En telkens als ik een leuke playlist maakte had ik na een paar maanden dat 50% van de nummers van Spotify verwijderd was. Toen was dat maat vol. Dan maar weer op de ouderwetse (illegale), veel betere manier. Fuck labels

Roni el Tamponi, 3 jaren geleden
afbeelding van Roni el Tamponi

Toch wel grappig dat er pas na een studie gereageerd wordt op iets dat je op voorhand zelf ook had kunnen bedenken, fuck distributeurs. Ik zeg macht aan de enige echte rechthebbende: de artiest!

Hij weer, 3 jaren geleden
afbeelding van Hij weer

@Hansie; muziek maken = plezier maken oftewel kunst. Maar ook ik geef toe; de 1 zal dit beter doen dan de ander... Heeft te maken met smaak en verschillen....


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 56 bezoekers online.

   

   

Gebouwd en onderhouden door joep-i.nl