Spotify verliest meer dan 200 labels

Spotify verliest meer dan 200 labels

21-11-2011 09:14 Laatste update: 28-04-2018 20:46

Een distributeur die meer dan 200 muzieklabels vertegenwoordigt, heeft zijn hele catalogus teruggetrokken uit Spotify, Napster, Simfy en Rdio.

De aanleiding voor het terugtrekken was een studie uitgevoerd door NPD Group en NARM. De studie claimt dat streamingdiensten zoals Spotify de verkoop van muziek op cd of via online muziekwinkels ontmoedigen. ST Holding die zich focust op de stromingen techno, dubstep, grime en bass vroeg aan al 238 labels of ze hun muziek nog wilde streamen via Spotify. Slechts vier labels wilden hun muziek nog op Spotify aanbieden.

‘Als distributeur moeten we doen wat het beste is voor onze labels. De meerderheid van hen wil hun muziek niet aanbieden via deze diensten vanwege de lage omzet en de nadelige effecten op de verkoop. Voeg daar het gevoel aan toe dat de muziek zijn bijzonderheid verliest door de exploitatie als lage waarde/gratis handelswaar. Een citaat van een van onze labels: "Let’s keep the music special, fuck Spotify",’ aldus een statement van ST Holdings.

In een reactie op ST Holding zegt Spotify dat ze het besluit respecteren maar hopen dat de groep van gedachten verandert. ‘Op dit moment hebben we al miljoenen consumenten overtuigd om voor muziek te betalen en weg te bijven van illegaal downloaden waardoor echt inkomsten voor de muziekindustrie gegenereerd worden. Artiesten kunnen en krijgen zeer substantiële inkomsten van Spotify en als Spotify groeit dan zullen deze inkomsten blijven groeien.’ Spotify zegt dat het in drie jaar tijd 150 miljoen dollar aan rechthebbenden heeft uitbetaald.