Spotify voor kranten in de maak

tags:
Userpica

Zeven grote Nederlandse dagbladen willen komen met een 'Spotify voor kranten'.

De uitgevers van de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool, NRC Handelsblad, NRC Next en het FD werken samen aan een nieuw soort digitale kiosk. De Volkskrant schreef woensdag dat dat 'een soort Spotify' voor artikelen zou moeten worden, maar de krant bleek dat verkeerd te hebben. Het nieuwe systeem biedt geen onbeperkt lezen van artikelen voor een vast bedrag, maar wordt een soort knipseldienst voor consumenten met bepaalde interesses. 

'Iemand die zeer geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp kan tegen betaling artikelen downloaden. Maar het is niet de bedoeling dat men er zijn eigen krant mee gaat samenstellen, zoals men bij Spotify een eigen muzieklijst kan maken', reageert Hans Deridder, managing editor bij de Persgroep, die AD, Volkskrant, Trouw en Het Parool uitgeeft. Prijzen zijn nog niet bekend. Het nieuwe systeem zou eind dit jaar worden gelanceerd. 

Vorig jaar probeerde het webplatform eLinea iets soortgelijks. Bij die dienst konden gebruikers betalen per onderwerp: bijvoorbeeld alleen de cultuurartikelen van NRC en de interviews van Opzij. De dienst stopte na een jaar bij gebrek aan succes. Wat eLinea niet hielp was dat de artikelen alleen via de eigen site waren te lezen - vaak zonder beeldmateriaal - en dat er geen eigen apps voor iOS of Android werden ontwikkeld. Hierdoor vergaten zelfs abonnees dat eLinea bestond.

De initiatiefnemers van eLinea beloofden in december te werken aan een nieuwe versie die wel een 'Spotify voor artikelen' zou moeten worden, waarmee abonnees alle artikelen uit aangesloten media zouden mogen lezen. Een ander initiatief is Yournalist.com, een app waarmee gebruikers een eigen op maat gesneden online krant krijgen met nieuws uit Nederlandstalige bronnen, dat zich steeds meer moet aanpassen aan de voorkeuren van de lezer. 

Media zoeken massaal naar extra online inkomstenbronnen nu de opbrengsten uit advertenties in de papieren uitgaves afnemen. Meerdere krantensites zijn over gegaan tot het beperken van het aanbod van gratis artikelen en sommige dagbladen vragen ook geld voor toegang tot de hele sites. Maar zo'n betaalmuur komt er voorlopig bij de kranten van De Persgroep ook nog niet.

Maar de nieuwe hoofdredacteur van de sites van Volkskrant, Trouw en Parool, Laurens Verhagen (ex-Nu.nl), is tegen betaalmuren om nieuwssites. "Dat is een stap terug. De nieuwsconsumptie is de afgelopen tien jaar sterk veranderd: van betaald naar gratis, van gesloten naar open, van centraal naar gefragmenteerd. DeRidder lijkt het met hem eens: "Bezoekers laten betalen voor alle online artikelen werkt niet."

(Update: De Persgroep ontkent dat de nieuwe dienst is te vergelijken met Spotify en omschrijft het nu als een soort 'knipseldienst'.)

door Tonie van Ringelestijn, 04-04-2012 12:57 1 reactie, 5640 views

Maurice Scholten, 2 jaren geleden
afbeelding van Maurice Scholten

Erg slim idee. Spotify pakt nieuwe gebruikers in met een lading aan muziek van hoge kwaliteit. Het lijkt dan bijna zonde als je de premium versie niet koopt. Mensen zijn bereid om te betalen voor een service als deze volledig en van hoge kwaliteit zijn. Dit is een kans voor de kranten die het in deze tijd al zo moeilijk hebben.

http://Corporatetrailer.nl


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 25 bezoekers online.